Hvilken version??

Tags:    visual-basic

Hej

Jeg skal til at lære VB, men vil først høre, der er jo flere forskellige versioner, hvilken vil i anbefale?

Har set det ultimative dyre Visual Studio Team Suite Pro, hvad kan det frem for de andre??

Jeg skal hver fald have anbefalet et man kan det meste med, da jeg i nær fremtid, 1-2 år vil opstarte et programmerings firma.
(Jeg har ret nemt ved kodning og koder allerede c++ ret godt, så håber på at kunne lære VB ret hurtigt).

Til sidst, da jeg er selvlært har jeg aldrig haft mulighed for at finde ud af dette, men kan i kort forklare mig forskellen mellem VB og VB.net ?

Mvh
Nicolai

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg skal forsøge at forklare forskellen mellem VB og VB.Net.
Det kræver dog at du ved hvad .Net er.

.Net er et framework og omfatter også at kode der afvikles i .Net afvikles på en bestem måde.
Kode lavet til .Net kræver .Net for at afvikles, på samme måde som Java programmer kræver Java (JVM) installeret for at kunne afvikles.

VB.Net er et sprog som minder om VB, men som har fået nogle ændringer så det kan levere det som forventes af .Net sprog.
Kort sagt er VB.Net en mere Object Orienteret udgave af VB, men særligt er det et .Net sprog, altså et sprog i .Net regi.

VB er et lidt gammel-dags sprog som dog indeholder mulighed for at lave alt hvad du kunne ønske dig på din Windows-X platform, måske lige med undtagelse af Windows Vista features. VB er som platform ikke længere supporteret af Microsoft, og det betyder at man sikkert ikke vil se nye versioner af den, heller ikke med hvad ved jeg af Windows Vista features og den slags.

VB lever dog stadig for der er rigtig mange udviklere som holder fast i den, mest fordi det var det første sprog og den første platform, og måske den eneste.

Personligt har jeg erfaret efter at have brugt VB et års-tid at det er muligt at lave object orienteret kode og at man kan lave pæne løsninger med VB.
Jeg havde nok andre forventninger om VB efter at have sluppet BASIC skoene sammen med barndommen og bruge C/C++ og Java i det meste af min tid som professionel udvikler.

Mit råd er, brug VB.Net for det er gratis i Express udgaven, det er ikke discontinued som VB er det, og så er der pt mere fremtidsmusik over .Net end den gamle legacy-kode som VB spytter ud.
Med mindre du har en exstrem god grund til VB!

(Iøvrigt så er det bedste Java med Netbeans, men det var ikke en mulighed, så det bliver bare en side-kommentar :) )

Okay, så det kan sammenlignes lidt med xhtml der er en optimeret version af html??

Tak for svarene du får pointene, skal bare lige høre, hvilket program skal jeg kode det i ? :D

Mvh
Nicolai

Du kunne måske også overveje C# - det er "det officielle" .net sprog - og nu skriver du at du allerede er ret god til c++ så tror jeg måske C# er mere dig..

Det har jeg også talt med min kammerat om, han koder meget i AutoIT, og vi blev enige om at starte på VB, da det også skulle være mest aktuelt hvis vi skulle lave programmer til firmaer (det er vores plan, ser ikke grund til at uddybe lige nu :P).

Så selvom mange ville sige, at det ville være dumt og skifte sprog, så har jeg valgt det alligevel. :D

Derfor vil jeg som sagt høre, hvilket program skal jeg vælge :D?

Mvh
Nicolai

Jammen altså hvis du vil kode VB.net så http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/default.aspx

V.8

t