Første normalform og tomme PN - Nu med point!

Tags:    databaser

Jeg var ikke med på point-systemet, derfor er denne tråd oprettet to gange - sorry :$

Jeg er ved at analysere en database som skulle være på først normalform, men jeg har svært ved at gennemskue det da jeg ikke er den store db-ørn.

Jeg har en tabel med en fremmednøgle der i mit ER-diagram peger på en primærnøgle i en anden tabel.
Men posten i fremmedtabellen refererer til en post i primærtabellen som ikke findes længere.
Er min database så stadig på første normalform?

2 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er vel bare et brud på integriteten så?

1. normalform siger at der ikke må være repeterende felter, hvilket vil sige at værdierne i de enkelte felter ikke må være delelige.

Så det kan da godt ske at den overholder 1. normalform :)

Det er rigtigt at det "blot" er et brud på integriteten. Normalt kan man bede databasen om at sikre at denn referentielle integritet er overholdt, hvilket er standard for de fleste databaser. Når dette gøres betyder det at man ikke kan slette en række så længe den er refereret til.

De tre første normalformer, det er de mest simple og kan i grundtræk opremses følger:

NF1:
Alle tabellens poster skal være lige lange eller sagt på en lidt anden måde i tabellen må der ikke være repeterende felter eller grupper.

NF2:
1. Giv alle tabeller en primærnøgle, og
2. Lav separate tabeller for egenskaber, der gælder for mange forskellige poster.

NF3:
Alle felter i en tabel skal være funktionelt afhængige af tabellens nøgle og ikke af andre felter - hverken i denne tabel eller i andre.

Hth

t