Mail kode

Tags:    html css

Hejza!

Nogle der kender en kode til en mailbox/mailformular, med felter til at udfylde.
Så mine gæster kan poste mig mails...
Jeg har prøvet newbie, men der er jo reklame på :P
Og der skal heller ikke være et felt til mail-adresse

MVH Allan

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan lave det i ASP, evt.?

Ved ikke om du kan køre ASP på din server.?

Jeg ville sige at du skal bruge PHP.

PHP’s mail()-funktion er simpel:
mail("Mail", ”Emne”, "Besked", "Headers");

Blot ved at se på ovenstående skulle det være til at overskue hvad der gør hvad. Først angiver man hvor mailen skal sendes til. Emnet i mailen bliver defineret som nummer to og selve beskeden som nummer tre. Udover disse tre er der de såkaldte ’headers’. Her kan f.eks. defineres hvilken mail-adresse mailen kommer fra eller hvilken mail der kan svares tilbage på.
Der skal selvfølgelig laves en mailform, men denne er jo simpel. Link blot til nedenstående mailscript og så skulle det være sendt!
Jeg har indsat nogle kommentarer i scriptet så det er til at finde ud af. Disse er indrammet således /*…*/

<?php
/* Først tjekkes det om der overhovedet er skrevet et navn i mailformen efter der er blevet trykket udfør, man kan også tjekke om nogle af alle de andre felter er udfyldt, hvis denne if fjernes vil der blive sendt en mail hver gang siden bliver loaded. */

if(isset($_POST['navn'])){

/* Her kommer så den beskrevet mail()-funktion, i en normal plaintext mail laves linieskift med \\n, som det kan ses er der som en ‘header’ tilføjet så der kan ses brugerens e-mail og navn */

mail("mail@udbyder.dk", "$_POST[emne]", "Beskeden er:\\n $_POST[besked]", "From: $_POST[navn] <$_POST[mail]>");
/* Vi fortæller brugeren at e-mailen nu er sendt */
echo "Din mail er nu sendt";
}
?>

/* Her er så HTML-formen, det eneste som måske ikke virker bekendt er $_SERVER['PHP_SELF']; denne variabel indeholder simpelt stien til den side vi er på, dermed er det helt ligegyldigt om du kalder siden for hej.php eller kontakt.php */

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Email: <input type="text" name="mail"><br>
Emne: <input type="text" name="emne"><br>
Besked: <input type="text" name="besked"><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>

Jeg håber at dette kan hjælpe.

Øhhh Asger... Det er 5 måneder siden :P
Så skal ikke bruge det mere

MVH Allan

Så luk tråden!