Bedste sprog/framework til teksteditor

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Jeg vil gerne lave en teksteditor. Teksteditoren skal bruges til simpel tekst, og jeg vil lave den for at udvide min viden om programmering. Hele editoren skal laves fra bunden - editorkomponenter, diverse klasser og brugerfladen.

Jeg bruger primært Windows XP, men jeg har også brugt Ubuntu en anelse. Programmet skal kunne kompileres til Windows, og det må gerne kunne kompileres til Linux/Unix.

Jeg har overvejet .NET eller Qt. Fordelen ved .NET er, at det er utrolig produktivt, og det er 100% integreret i Windows. Der er rigtig mange indbyggede klasser i frameworket. .NET kan også kompileres i Linux (med Mono), men funktionaliteten er begrænset.
Qt har den fordel, at det kan kompileres til rigtig mange platforme. Qt skal heller ikke JIT-kompileres (just in time), som .NET-programmer skal. Og Qt-programmer afhænger mindre af brugerens software, end .NET gør.

Siden jeg gør det for sjov, vil jeg ikke betale for det. Men der findes også mange gratis og open source-alternativer.

Hvad skal jeg vælge? Er der andre alternativer, som er på niveau med disse?

det ville være MEGAfedt at have en god XHTML/PHP/SQL editor med indbygget ftp klient, så man kunne åbne sin hjemmeside direkte fra editoren..:D

Min editor (Wain) har ftp client, men den er ikke specielt god til xhtml/php/sql

Det program jeg testede med var i øvrigt et fuldt funktionelt program. Ikke bare en tom form. Men jeg er ikke i tvivl om at det samme program, kodet i C++ eller Delphi ville starte på en brøkdel af den tid.

Hvis editoren skal være "intelligent" kan det betyde noget om den er hurtig.

Kan det ikke løses med multitrådning?

Ellers skriv så meget som muligt i Ansi C++, de sidste 10% kan du ret let flytte fra QT til wxWidgets til Win32-API til X11 osv.

Hvorfor? Hvad er argumentet?

Hvis editoren skal være "intelligent" kan det betyde noget om den er hurtig.

Kan det ikke løses med multitrådning?

Ellers skriv så meget som muligt i Ansi C++, de sidste 10% kan du ret let flytte fra QT til wxWidgets til Win32-API til X11 osv.

Hvorfor? Hvad er argumentet?

Jo, det kan delvist løses ved at lave det multitrådet, men kun delvist. Hvis f.eks. brugeren vil have liste members af en class skal man kunne finde dem "hurtigt".

Ideen med at lave det meste i C++ er at det bliver let at flytte mellem forskellige GUI og platforme. Hvis man vælger Delphi eller C# har man også bundet sig til GUI.

Da jeg lavede min editor lavede jeg detsværre den med MFC, og det gør det svært at flytte den til f.eks. QT eller en anden GUI der kan køre på f.eks. Linux.

<< < 12 > >>
t