Bedste sprog/framework til teksteditor

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Jeg vil gerne lave en teksteditor. Teksteditoren skal bruges til simpel tekst, og jeg vil lave den for at udvide min viden om programmering. Hele editoren skal laves fra bunden - editorkomponenter, diverse klasser og brugerfladen.

Jeg bruger primært Windows XP, men jeg har også brugt Ubuntu en anelse. Programmet skal kunne kompileres til Windows, og det må gerne kunne kompileres til Linux/Unix.

Jeg har overvejet .NET eller Qt. Fordelen ved .NET er, at det er utrolig produktivt, og det er 100% integreret i Windows. Der er rigtig mange indbyggede klasser i frameworket. .NET kan også kompileres i Linux (med Mono), men funktionaliteten er begrænset.
Qt har den fordel, at det kan kompileres til rigtig mange platforme. Qt skal heller ikke JIT-kompileres (just in time), som .NET-programmer skal. Og Qt-programmer afhænger mindre af brugerens software, end .NET gør.

Siden jeg gør det for sjov, vil jeg ikke betale for det. Men der findes også mange gratis og open source-alternativer.

Hvad skal jeg vælge? Er der andre alternativer, som er på niveau med disse?

.NET er lige præcis IKKE integreret i Windows, brugeren skal selv installere .NET frameworket for at køre programmerne. Derudover synes jeg .NET programmer generelt kører forfærdeligt langsomt i forhold til program der er skrevet i et "maskinsprog" som C/++ eller Delphi.

.NET er lige præcis IKKE integreret i Windows, brugeren skal selv installere .NET frameworket for at køre programmerne.

Ja, beklager, du har ret. Men når det er installeret, er det helt integreret i Windows. Det er Qt ikke på helt samme måde.

Derudover synes jeg .NET programmer generelt kører forfærdeligt langsomt i forhold til program der er skrevet i et "maskinsprog" som C/++ eller Delphi.

Ja, det har jeg også tænkt på. Og jeg er ikke interesseret i, at programmet kører langsomt. Men der er vel grænser for, hvor meget ydelse en teksteditor kræver.

Selv et program kun bestående af et tomt vindue tager lang tid at starte op. Jeg tror det har noget at gøre med der bliver loaded en masse ting når programmet startes op.

Første load tager lang tid i .NET. Loads derefter er ofte ikke meget langsommere end andre programmer. Desuden, C# har cirka 98% af C++' hastighed, og det er vidst fint til en teksteditor :).

Første load tager lang tid i .NET. Loads derefter er ofte ikke meget langsommere end andre programmer. Desuden, C# har cirka 98% af C++' hastighed, og det er vidst fint til en teksteditor :).

Tror du virkelig :O ? (:jeg tror du har ret)

...C# har cirka 98% af C++' hastighed...

Har du en kilde?

Indlæg senest redigeret d. 25.05.2007 18:34 af Bruger #6653
Havde en på et tidspunkt, men kan ikke lige finde linket it seems. Poster hvis jeg gør. Anyway, det der gør .NET langsomt er implementeringerne af de forskellige ting, såsom arrays og dynamiske arrays. De er langsomme fordi de har en ting som C++ ikke har - De er sikre, i form af at de tjekkes for fejl og så videre(Mere end i C++, blandt andet laver C# range checking, som C++ ikke altid gør). Det er ikke så nødvendigt for en teksteditor, men jeg betragter det personligt altid som en god ting.

Indlæg senest redigeret d. 25.05.2007 20:25 af Bruger #2330
Hvis editoren skal være "intelligent" kan det betyde noget om den er hurtig.

Ellers skriv så meget som muligt i Ansi C++, de sidste 10% kan du ret let flytte fra QT til wxWidgets til Win32-API til X11 osv.

det ville være MEGAfedt at have en god XHTML/PHP/SQL editor med indbygget ftp klient, så man kunne åbne sin hjemmeside direkte fra editoren..:D

det behøves jo ikke at være sådan en editor som pre-indeholder alle tags og funktion/kommandoer
den skal bare kunne highlighte osv...

Det kunne jeg virkelig godt bruge ihvertfald.. :)

P.S: Der er jo rigtig rigtig mange der benytter sig af php da det jo er gratis..

Første load tager lang tid i .NET. Loads derefter er ofte ikke meget langsommere end andre programmer.

Prøvede lige selv. Anden gang jeg startede programmet blev start-op tiden halveret fra 30 sek til 15 sek. Men det er stadig ikke helt hurtigt nok til min smag.

Jonas, hvis din masine er 30 sekunder om at starte en tom .NET form op, så er der sgu noget galt eller også sidder du på en skræmmende gammel maskine :). Jeg kan starte min nye WebCoder op betydeligt hurtigere end det, inkl. loading af en seriøs røvfuld ting, på Vista på en Virtual PC med kun 768 mb ram ;). Som The-freak også siger, så starter .NET apps hurtigere efter første run, fordi frameworket kan cache assemblies osv. Man kan vist endda pre-cache dem via et utility der følger med frameworket, fx via ens installer eller lignende, så brugeren ikke oplever det langsomme first-run.

Min erfaring mht. hastighed når først programmet kører er mere positiv end jeg havde regnet med. Jeg har nu lavet samme applikation i henholdsvis Delphi og .NET, og jeg føler ikke at .NET versionen er langsommere.

Mvh.

Kasper (TSW)

<< < 12 > >>
t