Select alt der er #FFFFFF

Tags:    grafik webdesign

Hej.
Jeg har et billede i ren sort og hvid, og det jeg skal igang med er at markerer alt det hvide så jeg kan slettet det (gøre det transparant)...

Findes der ikke en let metode til det. Ellers tager det mig en evighed...

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
I Gimp har vi en funktion der hedder 'color to alpha', der omdanner en valgfri farve, til transperans.

Denne funktion har Photoshop ikke. Da jeg forhørte mig på IRC engang for et stykke tid siden, om hvad en Photoshop-bruger ville gøre istedet, fik jeg at vide at det bedste jeg kunne gøre var, at bruge magic wand til at selecte alt hvidt på biledet, derefter invertere selektionen, ctrl+x'e det, og indsætte det i et nyt dokument, hvor man har valgt transperans som baggrund. Voila.

Alt efter hvor mange hvide huller du har i billedet, kan dette dog være en besværlig process, og jeg vil derfor anbefale dig at hente The Gimp ned, og bruge dens Color To Alpha-funktion. Den findes under 'filtre'.

I 7.0 kunne man evt. anvende:
Select -> Color Range...
Klik på den ønskede farve med drop-værktøjet.
Forøg fuzziness.

Og det skulle da være mærkeligt hvis ikke dette værktøj også er i nyere versioner.

Indlæg senest redigeret d. 20.05.2007 19:32 af Bruger #2034
Den mest sikre metode er at paste det ind i et layermask. Du trykker add vector mask i layers og så går du ind i channels og aktiverer den. Så paster du og deaktiver.
Så er den 100% alphaet på sort og hvid. uden at du skal løfte den ud ved hjælp af en selection som vil ødelægge lidt af kanterne.

Det er selvfølgelig Photoshop jeg taler om...

Jeg er meget glad for Simons metode, men tak for hjælpen alle sammen :)

t