Tables help

Tags:    html css

Hej!

Jeg er rigtig newbie, når det kommer til tables og CSS. Jeg har en side, som er lavet kun med billeder, men det holder ligesom ikke rigtig.

Nu har jeg været rundt og kigget lidt i folks source koder for at se, hvordan deres sider var bygget op, så jeg kunne prøve at lære mig selv lidt om tables.

Men men men. Jeg har så prøvet lidt, men kan ikke få det til at virke. Desuden tror jeg ikke, at koden er helt optimal :roll:

Jeg skulle gerne have en midtertable, hvor indholdet skulle være. I hver side skulle der så være endnu en smal box, med et lille mellemrun ind til den store (hvis i forstår).

Her er koden, som ikke virker helt: (den skulle gerne vise mit banner i toppen, den midterste + den højre box med lidt random indhold)
Nogen, som kan hjælpe lidt? Og I må også meget gerne komme med nogle fif om at arbejde med tables :D
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 14.05.2007 11:49 af Bruger #11631
8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej kasper :D
Jeg forstår ikke helt hvad du mener :)
Jeg tror nok du mener at siden skal se sådan ud:

Table 1:
|____|____|____|
Altså du bliver nød til at have to tabler...
Jeg har rettet lidt i koden efter det jeg tror du vil have:
Fold kodeboks ind/udKode 

Angående nogle fif til brug af tabler, er det helt klart nemest at bruge en html editor til det :D
Bruger selv microsoft Front page :)

Indlæg senest redigeret d. 14.05.2007 14:11 af Bruger #11573
Ja, posistion:absolute er en af de koder du sandsynligvis kommer til at bruge, men der er meget mere end det. Der er mere at lære om emnet end hvad der er plads til i en forum tråd.

jah tabeller er forældet til layout.. se evt her :)

http://www.html.dk/artikler/00043

Indlæg senest redigeret d. 20.07.2007 12:04 af Bruger #11231
Hej Jeppe!

Jeg sad selv og legede lidt med det sekundtet før, at jeg skulle til eksamen, og der fandt jeg ud af, hvordan jeg skulle gøre :D

Men mht banner pladsen ved jeg stadig ikke hele hvordan. Jeg kan se, at du har fået noget text sat ind der, men hvordan får jeg mit banner ind?

Hej igen :D
Jeg kan se i din kode at dit banner ligger på den har URL:
"images/Contact_03.gif"...
Altså banneret ligger i en .gif fil :)

I min kode står der på et tidspunkt´:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det er den tekst jeg satte ind i stedet for dit banner...
Den kode sletter du (husk IKKE at slette "<p align="center">") og sætter den her ind istedet for:
Fold kodeboks ind/udKode 

mvh
Jeppe

Tak Jeppe, nu virker det :D
Har ændret lidt i koden til dette:

Men - Banneret er ikke helt i toppen. Hvordan får jeg det til det?

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, så undskyld hvis jeg siger noget, der allerede er sagt.

Man skal IKKE opbygge hjemmesiders layout med tabeller. Det var noget man gjorde i 90'erne. Hvis du er ny i HTML og CSS, vil jeg anbefale at lade være med at lære dig selv forældede metoder. Det vil bare blive en dårlig vane. Prøv eventuelt at se hvordan udvikleren.dk er lavet.

Tabeller er til at lave ... tabeller med - Du ved sådan nogen med søjler og rækker og en masse tal.

Ja, okay. Hehe. Jeg fik et tip med et eller andet style padding i en anden tråd. Er det den måde, som du mener, at der skal arbejdes på? Eller har det noget at gøre med posistion:absolute? Er ikk så meget inde i CSS etc, så tips og tricks er meget velkomne :D

t