Javascript: Brug af Enter til at tilføje data i et textarea

Tags:    html css

hej derude

jeg er i gang med at lave en slags text editor ligesom man ser her på udvikleren med knapperne henover når man opretter en tråd/komment og ligende...

men nu her hvor jeg direkte retter i php filer via et textarea, virker nl2br ikke som samme måde til at lave <br>'s da når man trykker opdater bliver den ved med at tilføje et nyt <br>, hvilket kun giver problemer i længden...

men, det jeg så vil have, er at når man er i et textarea, skriver gud ved hvad, og trykker enter, vil jeg have den til at indsætte et <br> samtidig med den laver linieskift, faktisk lidt ala hvad man gør i grafiske editorer..

Det første problem jeg så er støt ind i er hvordan man får en knap fra keyboardet til at fungerer i et textarea for at være ærlig, og jeg har har ikke nogen anelse om hvad jeg evt skal søge på google for at finde nogle tutorials eller ligende exempler til at se hvordan dette kan løses..

så der jeg vil hen er faktisk om der er folk herinde som evt har links til nogle evt tutorials til dette eller evt andet som kan hjælpe mig til at få dette løst...

tak på forhånd

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er da allerede tre tutorial her inde om hvordan man laver en WYSIWYG editor, for det er da sådan en du vil lave ikke?

Den behøver ikke at indsætte dem mens du skriver. Du kan bare bruge en nl2br() når den skal udskrives

my bad, har lige fundet tutorials til det...

er lige ved at kigge dem igennem efter det jeg leder hvis de har det...

men selve WYSIWYG editor forstår jeg godt at lave, altså, at man trykker på en knap med et B fx og den så tilføjer f til den tekst man har markeret i sit textarea...

det jeg vil have er at man trykket på enter og den så tilføjer til sit textarea, er lige ved at kigge igennem de 3 tuts der er nu for at se om det er der :)

ja i visse sammenhæng, med fx når en streng ud fra en database og skal have den vist på siden

men som jeg skrev (nok ikke klart nok :P ), længere oppe, er at jeg ikke redigerer i en database, men at jeg redigerer direkte fra siden...

altså, jeg loader en .php side ind i et textarea via file_get_contents og tilføjer det itl en variabel som jeg derefter udprinter i et textarea til rettelse...

og igen derefter når man "opdaterer" siden, så skriver den dit textarea info direkte ind i siden igen via fwrite, vil sige du ikke kan gøre brug af nl2br her

t