langsom pga php?

Tags:    php

Hej udviklere.
Jeg hjælper nogen med at rette en 3dchat til. Efter nogen rettelser synes jeg chatten er blevet betydeligt lamgsommere. Kan det lade sig gøre at en fil/kode gør en side så meget langsommere end før?

Det kan det sagtens. Hvis du har lavet noget gøglerkode kan det være at du har fået bygget en flaskehals.

Det kan være for mange sql-kald, for mange gennemløb af et kæmpe array, while-løkker der opfører sig underligt, osv.

Flaskehalse er der hvor uendeligt meget data skal igennem. Hvis dataen ikke er kommet igennem tunnellen før det næste kald sker, så begynder det at blive stablet. Jo mere data der er på stablen, des længere tid tager det for koden at bearbejde det.

Kan det lade sig gøre at en fil/kode gør en side så meget langsommere end før?

Ja, selvfølgelig... Man kan altid lave en kode der laver en masse unødvendige ting, som gør den langsom.

Mange tak :) Jeg ville bare lige sikre mig at jeg ikke begyndte at rode med noget, hvis det bare var mit net eller udbyderen.

Men jeg bliver alligevel lidt i tvilv nu. Nogen gange går den også over på "siden kan ikke vises" - kan det også ske ved en fejl i kodningen?

Men jeg bliver alligevel lidt i tvilv nu. Nogen gange går den også over på "siden kan ikke vises" - kan det også ske ved en fejl i kodningen?

Det kan det godt, men det er ikke sikkert.

Det kunne også skyldes en overbelastning af serveren, hvilket igen kan skyldes at koden bruger for mange ressourcer.

Et script som tager for lang tid at udføre vil formentlig blive stoppet af PHP's indbyggede "hitman", som slår koden ihjel. Dette er med til at stoppe for farlig kode, som kunne være en uendelig while løkke som bare åbnede og lavede filer. Ikke noget sjovt at have på serveren. Serveren har nok en eller anden form for TIMEOUT som er sat til 30 sekunder.

tak for hjælpen alle sammen, men fandt fejlen. Det var en langsom database fra udbyderes side, men mange tak alligevel :)

t