fil størrelse..

Tags:    php

<< < 12 > >>
hej.
en der kender en hurtig kode til at omregne fra byte til MegaByte så det bliver lidt lettere at læse, og bruge til noget på en side..

Jeg får størrelsen opgivet i byte når jeg uploader billeder til min side, men vil gerne have det regnet om til megabyte, da det er nemmre at bruge til noget..

MVH Sune

en megabyte er jo 1000 kilobyte, som er 1000 byte. Rundt regnet. Dette er ikke helt korrekt, men det er den gængse opfattelse, og fin nok til en hjemmeside.

Det er altså ikke sværere end at sige

print $byte*1000*1000

Du kan med fordel kigge på www.php.net/round funktionen.

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2007 17:22 af Bruger #8223
Jo Per, det du har er 100% korrekt - 1 megabyte = 1000 kilobyte og 1 kilobyte = 1000 byte. Dette er fordi mega, kilo og de andre er de oprindelige SI-præfikser.

Der er også enhederne gibi, mibi, kibi osv. bi-delen betyder at præfikset er binært, og i dette system er 1 mibibyte = 1024 kibibyte og 1 kibibyte = 1024 byte.

The-Freak:
Det hedder da MiB og ikke mibi. Uden i til sidst, med stort M da det er mega og ikke milli og med stort B da det er bytes og ikke bits.

Og så er det ikke altid at man skriver i'et. Ofte skriver man MB, hvor det er underforstået at det er MiB, og ja, det er uheldigt da MB samtidigt betyder noget andet.

Et script til omregning kunne være:

Fold kodeboks ind/udKode 

:D Mange tak til jer alle 3.. Det er sku super. Nu er jeg med. Kunne ikke lige huske alt det der hvor mange der gik for det hed det ene og det andet.. :D

The-Freak:
Det hedder da MiB og ikke mibi. Uden i til sidst, med stort M da det er mega og ikke milli og med stort B da det er bytes og ikke bits.

Jeg skrev ikke forkortelserne, bare de rigtige navne. Det er rigtigt at en mibibyte hedder MiB og en kibibyte hedder KiB :).

Og så er det ikke altid at man skriver i'et. Ofte skriver man MB, hvor det er underforstået at det er MiB, og ja, det er uheldigt da MB samtidigt betyder noget andet.

Dette er en del af hele forvirringen, og det var derfor jeg oprindeligt postede indlægget, da jeg mener at det er vigtigt at folk bliver opmærksomme på det - om det er sådan eller ej er vel en smagssag.

I har selvfølgelig ret begge to.

Men hedder det ikke mebi snarere end mibi?

nu er det bare mig der spørger dumt.. men hvis jeg nu har en masse rækker i min database der hører til uploade billeder, hvor fil størrelsen er noteret i databasen som size.. Hvordan får jeg så lagt alle billedstørelserne fra feltet size sammen, så jeg kan se hvor meget der er uploadet i alt?

select sum(size) from billedtabel

Mig der er dum eller hvorfor kan jeg ikke få den til at virke denne stump kode?
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvad sker der?

<< < 12 > >>
t