Linux Hjælp

Tags:    snak

Hej

Nu har fået installeret linux på min computer.
Mit problem er at jeg ved ikke hvad for et sprog man skal bruge til at lave programmer i.
Nu da jeg efterhånden har stort kendskab til php, ville det være rart, hvis det var noget som var lidt af det samme som php.
Min mening var at lave programmer til linux lige som man kan gøre i windows, med en fin grafisk brugerflade(winform).

I windows programmer som delphi har man jo lavet en winform som lige som lægger grunden for programmet. Jeg mener vist ikke der er lavet såden en slags "linuxform" i linux i nu, men jeg kan jo se på alle programmer at de er lavet som en slags "linuxform".

Så hvad for et sprog skal jeg vælge, og hvis kender et godt program til sproget så bare med det.

Mvh
Jacob

Der findes rigtig mange "linuxforms", så der er rigt med muligheder for at lave grafiske programmer.

Bl.a. er der Lazarus som sådan set bare er Delphi til Linux.

Så findes der gtk ( http://cpuspeedy.sourceforge.net/images/gtk-cpuspeedy_screenshot.png ) som er et library der (såvidt jeg ved) er implementeret i en del sprog. (www.gtk.org)

Der findes også QT ( http://www.trolltech.com/images/products/qt/qt_designer_linux ) som igen er et toolkit til at lave grafiske programmer. ( www.trolltech.com/products/qt ).

Der findes også en masse andre, men det var lige dem jeg kunne komme i tanke om.

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2007 10:12 af Bruger #3275
Hej. Som Decko kommer ind på findes der ikke kun 1 'linuxform' til Linux-miljøet.

De allermest udbredte er GTK og QT.

GTK bruges af GNOME-miljøet, og QT bruges af KDE-miljøet. Groft sat op.

Både QT og GTK virker desuden på Windows.

Du kan lave GTK og QT applikationer i stortset ethvert programmeringssprog. Som environment kan jeg anbefale KDevelop, som er et kraftfuldt IDE til KDE, men også er fint til GNOME. KDevelop har en QT-designer, og hvis du vil lave GTK kan jeg anbefale programmet Glade.

God arbejdslyst, og velkommen til en større (Linux) verden! :)

EDIT: får du brug for yderligere support kan jeg henvise til nogle store danske linux-communities, lifal.dk og linuxin.dk

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2007 10:30 af Bruger #8223
Du har jeg hentet GTK+ men det eneste jeg kan få den til er at sætte ens sprog eller man kan afinstallere den.
Hvad gør jeg nu?

Min ide var at få gtk til at kunne gøre som et sevlstædigt program som har en Linux/winform.

Det sidste jeg vil ha lavet det er at jeg ville have gtk til at fortolke php kode i et program som ikke køre over nettet det har jeg nemlig set man kan.

Du skal læse nogle tuts på nettet. GTK er jo ikke selve programmet til at designe applikationer. Det er byggeklodserne. Få fat i programmet Glade, det kan designe for dig. Kombinér det med et programmeringssprog efter eget valg, som sagt på LinuxIN.dk anbefaler jeg enten Python eller Perl, da disses syntax minder lidt om dit elskede PHP.

Og hvis du nu læste de indlæg der blev skrevet i dine tråde om dette, igen på LinuxIN.dk, ville du se en henvisning til http://gtk.php.net , som netop omhandler applikationsprogrammering i PHP. MEN det kan som sagt ikke anbefales til seriøse projekter. Lær et rigtigt programmeringssprog istedet.

Denne gang håber jeg du læser indlægget :)

Hej per

Tak for hjælpen

Jeg misforstået dig lidt de forrige gange. Jeg kunne ikke helt forstå hvad du mente da du skrev glade, først troede jeg det var en taste fejl, da det i starten lød som noget volapyk. Men nu har jeg fundet ud af(Håber jeg:P)

Men du må altså meget undskylde hvis jeg har spildt din tid det var nemlig ikke min mening. Min mening var at få sat det her op, så jeg kan begynde at programmere rigtige programmer. Indtil videre har jeg jo kun programmeret på websider.

Mvh
Jacob

t