Flere sprog på hjemmeside

Tags:    diverse

Hej

Jeg har fået stillet til opgave at lave en hjemmeside i flere sprog. Hvordan kan det gøres smartest? Sådan at jeg bare har en side med f.eks. et par flag på og så ved et tryk får man på hele siden f.eks. engelsk sprog.

Jeg håber at nogen har en god løsning til min opgave..

På forhånd tak

5 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Christopher,
det nemmeste mht at opbevare dataene vil nok være i en database hvor du så kan se om det er dansk, engelsk eller hvad der nu måtte være tiltænkt.

Du kan så gøre brug af URL rewriting på serveren til at gøre det nemmere for brugere at vælge sprog.
ex:
www.ditdomaene.dk/dk/ kunne være den danske udgave
www.ditdomaene.dk/en/ kunne være den engelske udgave

Endvidere kan du benytte HTML Headeren der bliver sendt af browseren når den vil have adgang til din side, da der her bliver sendt hvilke sprog brugeren har "accepteret" :)

Hvilket server-side sprog har du tænkt dig at gøre brug af?

Hej

Her er et lille forslag, men det er dog lavet i PHP.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis $Lang er da vil den give:
Hej
English

Hvis $Lang er en vil den give:
Hello
Dansk

Håber du kan bruge det, hvis du har spørgsmål så skriv :D

Han kunne også bruge Sessions, så slipper han for at have det stående i adresse linien.

Det kommer helt an på hvilken type side du har. Internationalization er ikke noget simpelt emne.

Er det hovedsageligt en statisk side, er det nemmeste at have en kopi for hvert sprog, men hvor dynamisk funktionalitet, som er uafhængigt af sprog hentes fra en centralt sted. Du kan lave et script, som automatisk vælger sprog når brugeren kommer ind på siden, baseret på HTTP-headeren (Som Ken fejlagtigt kalder en HTML header) Accept-Language. Et eksempel på en side, der bruger dette princip er http://www.mozilla.com/

Er siden mere dynamisk, kan det være en fordel at bruge et værktøj som fx GNU Gettext. Et eksempel på en side, der bruger dette princip er http://addons.mozilla.org/

Indlæg senest redigeret d. 20.04.2007 17:47 af Bruger #3143
Hov, Jesper Kristensen har sgu fat i noget der ;)
baseret på HTTP-headeren (Som Ken fejlagtigt kalder en HTML header)

my bad, skulle ha stået HTTP header :)
man kan vel ikke altid være vågen fredag morgen.. :-/

t