Kan min pc ikke køre Linux

Tags:    linux

Hej.
Jeg har flere gange prøvet at installerer fedora og mandrake på min pc. Det vil den ikke! Eller installationen går fint, men når den bagefter installationen starte Linux, så fryser den, før at linuxes grafiske del loades.
Jeg har også prøvet at med knoppix og andre live dist. men også her fryser skærmen

Jeg kan sagtens finde ud af at installerer det på min sekundære pc. :S

Kan det være noget med mit hardware?

Fold kodeboks ind/udKode 

Kan min computer ikke køre Linux?

10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
knoppix skulle ikke være noget problem. kører det selv på en oldgammel pc;)

Har du prøvet at køre uden den grafiske del, for at teste om det vil køre? Din hardware skuller gerne køre, når en af mine venner kunne. Han har kun en Athlon XP 2000+, og den kørte mandrake 10 uden problmer.

Indlæg senest redigeret d. 19.04.2007 08:46 af Bruger #6559
Jeg forstår ikke hvorfor i snakker om Mandrake? :S Mandrake findes ikke engang længere.. det er mange år siden den skiftede navn, og filosofi, til Mandriva...

Prøv med forskellige distroer. Få fx fat i en Ubuntu-livecd el. PCLOS-livecd eller noget lignende, der indeholder flere proprietære drivere til forskellige ting, og dermed har en større chance for at virke på de forskellige systemer, for at se om det kører derfra.

HVIS dit grafikkort ikke er understøttet, burde du stadig kunne få det grafiske frem. Du vil så ikke kunne benytte dig af 3D ting såsom Beryl/Compiz og Quake4, men du vil stadig kunne håndtere vinduer og have skrivebordsbaggrunde etc.

Hvad mener du med at den fryser? Går den bare i stå? Isåfald hvornår? Inden det grafiske kommer frem, eller lige når det kommer frem?

Eller smider den dig tilbage til text-mode og kommer med en fejlmeddelelse? Isåfald hvilken?

Det kan godt tænkes at din X.ORG ikke er konfigureret korrekt, nemlig.

Men du kan teste uden grafisk del ved at gå ind i GRUB-menuen og vælge "failsafe" eller "safe mode" alt efter hvad distroen bruger af betegnelse.

Hej.
Jeg har flere gange prøvet at installerer fedora og mandrake på min pc. Det vil den ikke! Eller installationen går fint, men når den bagefter installationen starte Linux, så fryser den, før at linuxes grafiske del loades.
Jeg har også prøvet at med knoppix og andre live dist. men også her fryser skærmen

Jeg kan sagtens finde ud af at installerer det på min sekundære pc. :S

Kan det være noget med mit hardware?

Fold kodeboks ind/udKode 

Kan min computer ikke køre Linux?

nu ved jeg ikke hvor gamle de destros du har prøvet var, eller hva kernelversion de var, men prøv at starte op i cli mode (command line interface), ved at starte det i safemode, eller skifte terminal screen (alt + Fx (ex. alt + F2) hvorefter du køre en upgrade af software + kernel (kernel version viser du med uname -a (2.6.* er den nyeste)

Jeg ved desværre ikke noget om red hat packetmanageren (den der er i mandrivia mener jeg da) så det skal en anden nok lige vise

men efter du har gjort det kan du prøve at hente ATi´s radeon drivere til linux og installere dem -> http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html

jeg kan nok godt hjælpe dig lidt med at få det installeret da det ikke burde være noget problem hehe, men fokuser på det med at sørge for din linux distro er fuld updated i første omgang

---

Dog hvis det går helt galt vil jeg tillade mig at reklamere lidt for den aller nyeste version af Debian 4.0 (etch) har det selv på min laptop utroligt god distro ;) men det vælger du self selv

Hmmm nej har ikke prøvet uden grafik. Kan det prøves med en live-cd?

Jeg syntes også selv det er mystisk :) Hva kunne det så ikke være grafikkortet som ikke understøttes (fra start af vært fald)? Det ville vært fald forklare hvorfor den fryser præcis lige når den skal til at indlæse det grafiske

Når jeg fryser mener jeg selvfølgelig er skærmen står stille og markøren ikke kan bevæge sig... Installationen går korrekt, men når den genstarter og systemet loader for at starte for første gang når den kun lige til det tidspunkt hvor den skal loade den grafiske opbjekter såsom ikoner og proceslinjen. Markøren når normalt er loade, og det samme med baggrunden.

Kalder det mandrake da det version jeg har, som nok er et par år gammel (version 10.0) kalder sig det.

Lyder underligt hvis det måske skulle virke med andre distr. Tror du ikke mere det er en fejl i kernen eller? Ehm? Har prøve følgende distr, uden det fungere: Ubuntu, Mandrake, Fedora og Knoppix. Ingen af dem virker. Tror så heller ikke at en anden vil virke hvis jeg prøvede

Nej okay. Grunden til at jeg bad dig prøve med en anden distro var, at distroer som Ubuntu og PCLOS inkluderer en masse proprietære, binære drivere, blandt andet til grafik, og at det derfor var muligt at det ville virke med en af dem. Men når du siger du har prøvet med Ubuntu, så er det naturligvis ikke det som er problemet.

Men jeg tvivler stærkt på at det er en fejl i kernen, da Fedora, Ubuntu, Mandrake(få dog fat i Mandriva 2007.1 istedet. Ingen grund til at bruge forældet software) og Knoppix har forskellige opsætninger i sin kerne.

Det er langt mere sandsynligt at den under installationen loader nogle forkerte moduler i XORG, og at den derfor fryser skærmen når du starter.

Som sagt, gå til GRUB-menuen og vælg failsafe. Så starter den op i text-mode. Der burde det gerne virke. Gør den det, er det IKKE kernen der er problemer med, men XORG.

Hvor finder jeg GRUP menuen?

GRUB er bootloaderen der starter Linux, stortset uanset distribution. Slackware og Damn Small og andre bruger tit Lilo istedet for, though.

Hvis du har både Windows og Linux på din maskine, er det GRUB der kommer frem når du skal vælge.

Hvis du kun har Linux, så kommer der et tidspunkt under boot-processen, lige efter den første skærm hvor den tæller ram, og tillader dig at gå til BIOS, hvor der står "GRUB loading... " og så noget andet, samt en timer der tæller ned fra 3.

Tryk på ESCAPE inden tælleren er nået til 0, for at få GRUB-menuen frem.

Når jeg kommer til at tænke på det, kunne min heller ik. Den frøs ik, men lavede interrupt mio. gange og det tog hundred år at komme ind. En bios updatering hjalp ved mig.

t