Php, sådan Helt fra bunden

Tags:    php

hejsa alle ..

Jeg vil godt høre jeres bud på den bedste Php bog(fra start til slut) der er skrevet?

hvilke online tutorials syntes i er bedst, som arbejder sin op igennem alle de ting php kan, evt. danske hvis der er sådan noget.

mvH. B. :)

Jeg startede med denne: http://www.libris.dk/it_litteratur/oevrige_programmer/vis_produkt/shop/start-paa-php/?cHash=2d35d75312
Og den var utroligt god. Jeg lærte meget af den, og det var den der effektivt fik mig sparket igang.

Dette er en, vistnok revideret, udgave specifikt til PHP5 -- den pt. nyeste version af PHP, selvom PHP6 er på vej, og PHP4 stadig bliver brugt mange steder. -- men som jeg ikke kan udtale mig om/anbefale da jeg ikke har set dens indhold: http://www.libris.dk/it_litteratur/oevrige_programmer/vis_produkt/shop/start-paa-php-5/?cHash=71dc45d417

Nu siger du at PHP 6 er på vej, vil det sige at PHP 4 snart bliver lagt på hylden?:) eller kan det godt betale sig at læse start på php som den øverste du anbefaler?

Det kan sagtens betale sig. PHP4 er godt til det meste. Forskellen på PHP4, PHP5 og PHP6 er ikke vaaaaaanvittigt stor. Der er bestemt nogle forskelle, men PHP4 kan man sagtens bruge til stortset det hele.

Og hvis der er en funktion der først er i en senere version, kan man finde emulationer (altså hjemmelavede funktioner der gør det samme) på php.net som regel.

Okay, så vil jeg gå ned og hente hæftet i morgn :) tak for din hjælp :)

Jeg er ikke enig i at php4 er værd at købe. PhP5 viker for det første med den "nye" zend engine, samt OOP delen er meget mere kompliceret at kode i PhP4. Desuden er PhP5 skrevet i en meget pædagogisk retning (går jeg ud fra php4 også er), og den ligger op til opgaver efter hvert afsnit. Jeg vil klart anbefale "Begynd på PhP5" af samme udgiver, og den koster det samme skulle jeg mene, den giver dig alt PhP4 kunne og meget mere. =)

Indlæg senest redigeret d. 17.04.2007 20:30 af Bruger #9485
Da dette ikke er en tråd om PHP4 Vs PHP5, vil jeg undlade at kommentere dine kommentarer på den front, og sige, at jeg oprigtigt ikke tror der er anden forskel på de to bøger, end at den ene er en revideret udgave af den anden.

Jeg kan anbefale bogen "Beginning PHP and MySQL 5: From Novice to Professional, Second Edition"

Skal du bruge et værktøj til at skrive din PHP kode i, så kan jeg anbefale PHP Designer 2007 - Professional

Jeg bruger selv PHP Designer 2007 - Professional til dagligt, og er virkelig imponeret over dens features - og så er det hvis skrevet af en dansker!!!

Så vidt jeg husker kan programmet hentes via sitet www.mpsoftware.dk

/Martin

t