JDBC-driver problem i Java-servlet

Tags:    java

Hej,

Sidder og roder med noget kode der skal ende op i en Java-servlet.

Jeg benytte følgende:
- Eclipse (til at lave tingene i)
- J2EE vers. 1.5.3
- MySQL vers. 5.0
- Tomcat server vers. 5.5

Har sat alt op i Eclipse til at bruge det til at programmere det her med og SQL-exploreren virker også fint. Jeg har via den lagt tabeller og andet ind i MySQL-databasen.

Jeg har lavet følgende kode til at tage fat i databasen og hente nogle simple informationer fra den:
Fold kodeboks ind/udKode 

varerListe er defineret som en ganske almindelig ArrayList hvor jeg fylder informationerne fra databasen over i. fejlStatus og fejlInfo er variabler jeg har lagt i klassen så jeg kan finde frem til fejl hvis der skulle opstå nogen. Når jeg i min servlet vil hente de informationer jeg finder frem til så får jeg en fejl eller exception med følgende tekst som det eneste:
No suitable driver

Kan gætte mig til at fejlen ligger i følgende sætning i koden:
Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver").newInstance();

... og at det er "com.mysql.jdbc.Driver" der er problemet, men hvordan løser jeg det problem?

Følgende namespaces er også importeret:
import java.util.ArrayList;
import java.sql.Connection;
import java.sql.DriverManager;
import java.sql.SQLException;
import java.sql.ResultSet;
import java.sql.Statement;

Hvordan løser jeg det problem?

Håber der er nogen der kan/vil hjælpe mig :-)

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har selv fået løst problemet. Driver-filen manglede i tomcats library directory.

Hvis det var fordi du ikke ville give points, hvorfor udlovede du dem så?

Jeg mener bestemt jeg nævnte at JDBC driveren nok manglede et sted i dit projekt, og at det burde være en simpel sag at smide en jar ind det rigtige sted.

Men ok, du løste det jo selv.
:p

Din Eclipse har tydeligvis adgang til en JDBC MySQL driver, men måske mangler den i dit projekt?
Det er en enkelt jar du skal have med i din library list.

Kender ikke så meget til Eclipse, men det burde være rimeligt nemt at smide en jar i dit projekt.

Nu har jeg forsøgt at lægge driveren (den .jar-fil jeg har jeg også bruger i SQLExplorer'en) inde i projektet i Eclipse under "Java Resources: src" og "Libraries".

Får præcis samme fejl... :(

Fandt lige ud af at fejlen ligger et helt andet sted i koden nemlig der hvor jeg starter min connection...

Koden til min connection ser nu sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

MySQL-serveren er på port 3306 og min database hedder "webbutik".

Hvad kan fejlen være?

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2007 17:49 af Bruger #2243
Har selv fået løst problemet. Driver-filen manglede i tomcats library directory.

Hvis det var fordi du ikke ville give points, hvorfor udlovede du dem så?

Jeg mener bestemt jeg nævnte at JDBC driveren nok manglede et sted i dit projekt, og at det burde være en simpel sag at smide en jar ind det rigtige sted.

Men ok, du løste det jo selv.
:p

Det må du undskylde, men det du skrev var slet ikke løsningen. Men jo ville godt have givet dig nogle point når nu du havde brugt tid på at svare på mit indlæg.

t