Fra PHP til ASP og/eller ASP.NET

Tags:    diverse

Heey udviklere.

Nu har jeg endelig fået mig taget sammen til at få lært et nyt sprog. Derfor har jeg besluttet mig for at få lært ASP eller ASP.NET.

Dog er jeg i tvivl på dette område (ASP eller ASP.NET?! BEgge??) og ved en simpel google søgning om forskelle osv. blev jeg blot mere forvirret :p

Så nu søger jeg jeres råd!

Her er diverse plusser og minusser jeg har pt. ang. de 2 sprog:
- Så vidt jeg ved er ASP.NET ret fremtidsikret? I hvert fald mere end PHP (som jeg programmerer dagligt i)
- Kan få et par lette jobs i ASP
- Læst nogle steder at det er en god ide i det mindste at få en grundlæggende ide af ASP inden man starter på .NET versionen.
- Har hørt det ikke kan betale sig at skifte fra PHP til ASP da de minder meget om hinanden (funktionalitet osv.)

Så... Hvad siger folk? Skal jeg starte på ASP eller ASP.NET?
Eventuelt, hvad er der af forskelle?

Puh, lang post :p Håber der kommer nogle svar ;)

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Rune,

klart ASP.NET!
drop det almindelige ASP..

Fordele ved ASP.NET:
- Du kan skrive både i C#.NET og VB.NET (brug dog C# :P)
- ALT er Objekt orienteret! (man skal lige vænne sig til det, men klart en fordel)
- Det er typestærkt (ikke ligesom PHP)

Hvis du kaster dig over ASP.NET så kan jeg enbefale dig at hente Microsofts Gratis Editor til det fra, http://www.asp.net/webmatrix/

Personligt bruger jeg også selv PHP meget, men er blevet tvunget over i ASP.NET i forbindelse med et eksamensprojekt i programmering, og jeg må indrømme jeg er positivt overrasket, dog er det også til tider frustrerende at det hele er objektorienteret, når man nu er vandt til at man bare kalder en funktion ;)

Men i sidste ende er det nu fedt nok :)

men held og lykke med det :)

PHP eller ASP er hip som hap, og et spørgsmål om vaner. De kan i sdste ende producere de samme ting. Selvom jeg har erfaret at de har nogle individuelle fordele overfor hinanden.

Tag et kig på ASP.NET, og se om det er noget for dig. Hold dig til C#, for det første fordi syntaxen minder meget mere om PHPs som du er vant til, end VB.NETs, derudover er det kraftfuldt sprog, og sidst men ikke mindst fungerer det cross-platform, således at man også kan afvikle C#-applikationer på fx Linux via Mono.

Hej,

Nu er jeg selv "lige" begyndt med asp.net C# og er rigtig glad for det, det er et moderne sprog der udvikles på.

mht til udviklingsværktøjet vil jeg anbefale det der rent faktsik er microsofts

- "Web Matrix is a community-supported WYSIWYG application"

Mens Visual Web developer(VWD) er det officielle værktøj, (det kan hentes på http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/web/

VWD er yderligere en "light"-udgave af det professionelle Visual Studio - hvilket er Microsofts Flagskib indenfor udvikling

----

Og ja asp.net er ikke de samme koder som asp - asp.net er C# der afvikles på serveren(til dem der er helt inde i det - hak ikke på mig ;) )

Som du siger så minder php og asp rimelig meget om hinnanden

Jeg vil klart anbefale asp.net C#

Indlæg senest redigeret d. 11.04.2007 22:11 af Bruger #5582
Hej igen.

Tak for svarene :) Lyder jo som om der er enighed om .NET :p

Men er stadig ikke helt med på det. Altså hvis jeg begynder på ASP.NET er det ikke samme koder som ASP, men derimod C#?

Og en ting mere. Da det jo er til web udvikling primært, burde jeg så bruge den der Gratis Microsoft Editor? Eller kan jeg fortsætte i Dreamweaver som jeg efterhånden er blevet lidt glad ved? :p

Okay takker endnu en gang :)

Er der så nogle der har nogle gode links til artikler, tutorials osv.?

Altså hvad startede i selv med for nogle?

Der er jo rigeligt at finde af læsestof og det hele, men hvis der er nogen der kender nogle exceptionelt gode :P så ville det da være meget rart at høre? :)

well der er nogle gode nogle her på siden skrevet af michael Cronberg som jeg synes er en god intro til ASP.NET kan dog ikke huske om det er skrevet i VB.NET eller C# måske begge dele? :D ellers er der nogle gode video tutorials på www.learnvisualstudio.com introvideoerne er gratis.

Hvis engelsk ikke er noget så problem vil jeg MEGET kraftigt anbefale "Beginning ASP.NET 2.0 in C# 2005 - from novice to Professional" af Matthew MacDonald - den kan købes i bla. Gad

Personligt snuppede jeg en af mine venners eksemplar af "Introducing Microsoft ASP.NET 2.0" af Dino Esposito.

Den giver en god introduktion til alle de ting der er kommet med i ASP.NET 2.0 og giver en god oversigt over de klasser der er med :)

http://www.microsoft.com/mspress/books/6962.aspx

Den findes åbenbart også i en nyere udgave hvor Dino Esposito også medtager "AJAX" :)

http://www.microsoft.com/mspress/books/10143.aspx

t