uden reg. ?

Tags:    delphi

Hej ...
Jeg har fået den lidt skøre ide at gøre sådan at man kan skrive ind at *.txt filer skal åbnes i mit program og kan jo godt gøre det ved hjælp af reg. men kan man uden den hvis ja hvordan ?

-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)



8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej ...
Jeg har fået den lidt skøre ide at gøre sådan at man kan skrive ind at *.txt filer skal åbnes i mit program og kan jo godt gøre det ved hjælp af reg. men kan man uden den hvis ja hvordan ?

-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)

______________________________________________________________________________

Glem hvad jeg skrev før :D

Kommer an på hvad windows du har, jeg starter med xp

Åbn "Denne computer" > "Funktioner" > "Mappeindstillinger" > "Filtyper" > "F.eks. Txt" > "Skift" > "Der finde du så dit program(Hvis den ikke er nogen steder trykker du bare gennem se :P)"

98: Start > indstillinger > Mappeindstillinger(Sidde ved xp så kan ikke huske om det er sådan)

---------------------------------------------------------------------

Ved ikke om det var det du mente eller det var ved installation af dit program men det her kan da bruges :P



Hej ...
Jeg har fået den lidt skøre ide at gøre sådan at man kan skrive ind at *.txt filer skal åbnes i mit program og kan jo godt gøre det ved hjælp af reg. men kan man uden den hvis ja hvordan ?

-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)



Tror jeg har forstået spørgsmålet. Alle indstillinger i Windows gemmes i registreringsdatabasen, så du skal altså derind for at pille ved hvilke programmer der er tilknyttet til de forskellige filtyper.

--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/



Heysa, ja nu ved jeg godt at det er åndsvagt at poste links, men ved at søge lidt på msdn har jeg fundet frem til følgende informationsside omkring dét, at oprette filassociationer. Det er ca. 8 sider der beskriver hvilke registreringsdatabase nøgler du skal skrive data i (når du har læst de første 3 kan du allerede modificere nok i databasen til at dine egne programmer starter hvis du klikker på minfil.mitformat)

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/programmersguide/shell_basics/shell_basics_extending/fileassociations/fileassoc.asp

Som det ses er det Shell'en du skal ind og pille i... :)

Jeg har engang lavet et eller andet som ligger på eksperten, kigger lige efter det og poster tilbage...

Casper



Hej ...
Jeg har fået den lidt skøre ide at gøre sådan at man kan skrive ind at *.txt filer skal åbnes i mit program og kan jo godt gøre det ved hjælp af reg. men kan man uden den hvis ja hvordan ?

-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)


I Delphi kan man vist ikke gøre det uden at bruge reistreringsdatabasen, men den her kode vil tilføje dit program til .txt filerne i registreringsdatabasen:

<pre>uses ... Registry;

var
MyReg: Tregistry;
begin
MyReg := Tregistry.Create;
MyReg.RootKey := HKEY_CLASSES_ROOT;
MyReg.OpenKey('.txt', true);
MyReg.WriteString('', 'DitProgram-Fil');
MyReg.CloseKey;
MyReg.OpenKey('DitProgram-Fil\\shell\\open\\command', true);
MyReg.WriteString('', '"'+application.exename+'" "%1"');
MyReg.CloseKey;
MyReg.OpenKey('DitProgram-Fil\\DefaultIcon', true);
MyReg.WriteString('', application.exename+',0'); // Stien til det ikon .txt filerne skal have
MyReg.CloseKey;
MyReg.free;
end;</pre>

Emil Melgaard
- Admin på gruppen Delphi spilprogrammering.
http://www.delphispilprogram.udvikleren.dk

[Redigeret d. 11/10-03 16:08:42 af Emil Melgaard]



Hvordan mener du autostart eller?



Hvordan mener du autostart eller?


jeg mener ligesom reg. gør det skal bare ske i mit program.
-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)



Måske skal jeg bare holde op med at poste idiotiske forslag :D



Måske skal jeg bare holde op med at poste idiotiske forslag :D


thjaaa.. det var ingen af delene jeg mente men ellers tak..
-------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)



t