CMS

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej jeg overvejer at lave mit eget CMS?? Er det fornuftigt? Hvilket program kan jeg bruge til det og hvor kan jeg finde online hjælpemidler? Håber i vil svare!

13 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
at lave sit eget CMS system er efter min mening en af de bedste måder at lære at programmere websider på. Nu ved jeg ikke hvor langt du er i processen men det du skal starte med er at lære HTML. Der er en god artikel som du kan finde på www.html.dk.

Derefter skal du vælge om du vil lære ASP eller PHP. Begge sprog kan afvikles på one.com's servere. Her på udvikleren er det min erfaring at der er flest PHP kodere og det er derfor nok det sprog du kan få mest hjælp til her. Der findes rigtigt mange gode artikler her i PHP sektionen der går lige fra begynder/introduktion til avanceret PHP. Ellers kan du også finde artikler på www.eksperten.dk og www.phpartikler.dk

God fornøjelse :)

Hvis du vælger at kode i PHP & MySQL så kan jeg anbefale Kasper(TSW)'s webeditore, som kan findes her:
http://www.tsw.dk/

De koster penge, men du får også et godt produkt. Vælger du at købe hans WebCoder, skal du lige vide at det nok kan svare sig at vente et par måneder for så kommer den nyeste version i .NET form ;)

Held og lykke med dit CMS system ;)

bogen "lav dit eget cms-system med php-mysql" hjalp mig meget.

ps. jeg kan ikke huske hvad den hedder men det er noget i den retning

One.com har det hele. PHP, MySQL, ASP, masser af diskplads, ubegrænsede subdomains, ubegrænsede email-adresser, ustabile servere og arrogant, dårlig support. :)

En god ting når du vil have fyret op under et CMS, er at stille dig selv nogle spørgsmål. Det kan f.eks være:
Hvilke funktionaliteter vil jeg tilbyde slutbrugeren?
Hvor stor kontrol vil jeg tilbyde administratoren?
Hvor meget kan jeg i forvejen, og hvor meget skal jeg lære hen ad vejen?

Med fordel kan du drage nytte af forskellige artikler og tutorials rundt om på nettet(er du i tvivl hvor du skal starte, så start på Udvikleren.dk), der beskriver forskellige systemer. Fx nyhedssystem, gæstebogssystem etc.

Har man lidt kløgt regner man selv ud hvordan man skal binde de forskellige systemer sammen. Til sidst har man sammenstrikket et CMS.

Sæt nogle realistiske mål for dig selv! Et CMS kan lynhurtigt blive meget stort og meget omstændigt et projekt. Lav fra starten *ren* kode, og kommentér alt hvad du gør forståeligt. Læs lidt om OOP også, og sørg for at have forskellige funktioner i seperate filer.

Det er vigtigt at bevare overblikket fra starten; så undgår du at rive håret ud af dit hoved senere, når du opdager at du er fart vild i din egen kode.

Held og lykke :)

EDIT: Jeg vil lige pointere overfor folk, at der virkelig ikke er noget der hedder et CMS-system

CMS betyder Content Management System. Hvor dumt lyder det ikke lige når folk siger: "Jeg har lige lavet et nyt Content Management System-system"?

Indlæg senest redigeret d. 03.04.2007 01:09 af Bruger #8223
Hej jeg overvejer at lave mit eget CMS?? Er det fornuftigt? Hvilket program kan jeg bruge til det og hvor kan jeg finde online hjælpemidler? Håber i vil svare!

Der er da spild af tid at starte på dit eget cms.
Vil du også lave din egen compiler og operativsystem.
Søgemaskine osv.

Jeg anbefaler at du lærer nogle af de mange cms'er som allerede findes.

Jeg kan anbefale plone.org f.eks. Og der er massere derude lige til at gå igang med :-)

Er enig med Lars: Det er et stooort arbejde at lave sit eget CMS - tusindevis af timer! Taler af erfaring; jeg har lavet et CMS i ASP fordi jeg ville lære noget om vb/vbs/asp da jeg skulle bruge denne teknologi på arbejde, (og i forvejen havde arbejdet lidt med wsh + vba). Desuden er Microsoft-teknologierne ret nemme at lære. Set i bagspejlet kan jeg nu se, at php - sproget nok er en del stærkere end asp, selv om det er noget tungere at lære.
Du kan se det færdige resultat på www.g-link.dk og prøve det på www.boh-praksis.dk - det er gratis at anvende i ikke-kommercielle sammenhænge, så du skal være velkommen...
Men der findes også rigtig mange andre gratis CMS, hvoraf nogle (måske mere komplekse) er meget velkodede. Tror at du kan bruge din tifd bedre end at starte fra bunden, selv om det selvfølgelig tager lidt tid at adskille og tilpasse et eksisterende CMS.
Kan i øvrigt SLET IKKE ANBEFALE www.one.com (tidligere b-one) Deres asp-motor mangler rigtig meget, f.eks. dansk LCID osv. Hertil kommer en noget utilstrækkelig support!
/A.

det kommer jo anpå hvilke hjemmeside sprog din server udbyder (fx PHP, ASP, MySQL osv.) ;)

Det er one.com den har både php, mysql og mange andre ting. Jeg er i tvivl med ASP men det har one sikkert

Jeg vil selv sige at jeg har meget god kendskab til HTML

Jeg vidste godt at one.com er en af de bedste web-hoteller der findes.

<< < 12 > >>
t