Først og fremmest skal du selvfølgelig modtage brugerinputtet, fra brugeren af programmet. Dette kan gøres på mange forskellige måder.
(Dette skulle forestille programmet, når det kører)
(Jeg har bare lige brugt min egen data som eksempel)
Indtast fødselsdato: 01
Indtast fødselsmånede: 04
Dette er forholdsvis nemt at parse derefter, da hver værdi kunne gå til hver sin variabel. Du kunne også vælge at parse det på én gang.
Indtast fødselsdata (DD-MM): 01-04
Dette er lidt sværere at parse, da du skal have strengen delt op, hvorefter du deler værdierne ud til andre variabler igen. Når denne del er ovre, kommer vi til den svære del (alt efter hvordan opgaven lyder). Jeg ved ikke så meget om horoskoper, men er det ikke noget med at de bliver opdateret løbende? Dette er lidt sværere, da du så skal have en kilde at hente dataen fra, evt. HTTP. For at finde ud af hvilket horoskop der skal vises, kan du bruge simple if...elseif...else-statements.
Jeg ved det ikke, men du siger at du ikke har så meget erfaring med Java, så det at hente indhold fra kilder på nettet, kan være svært. Er det ikke stjernetegn du mener? Det ville være en del lettere at arbejde med, da det ikke ændrer sig.
Her er en lille pseudokode, hvis du stadig ikke kan komme igang. Jeg tager udgangspunkt i stjernetegn, da det er en del lettere end det andet.
date = get_birth_date();
month = get_birth_month();
// Jeg tjekker kun for vædderen
if((date >= 21 && month >= 3) && (date <= 20 && month <= 4))
{
send_to_user("Du er vædder");
}
else if(...)
{
}
else
{
send_to_user("Du er et ukendt stjernetegn");
}
// For at gøre det mere overskueligt, med de 12 stjernetegn
// er det måske en idé at gøre brug af et switch-statement.
Det skal lige siges at jeg absolut ingen erfaring med Java har, så du skal ikke spørge mig om det mere tekniske ;-)
Indlæg senest redigeret d. 01.04.2007 18:16 af Bruger #8422