formatering af HD

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
hej allesammen:). jeg har en pc som jeg vil prøve at ligge linux på. jeg prøvede her i går at ligge linux på men det virkede ikke:(. nu vil jeg så prøve noget andet linux, men jeg vil først formatere;). så spørger jeg jer: hvordan formatere man en HD uden styresystem:S. nogen der kan hjælpe:).

ps. jeg vil også gærne høre hvad for nogle linux distroer i symtes der er bedst;).

(distro: distribution)

14 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg bruger Ubuntu.

Ubuntus installations program har også glimrende software til manipulering af harddiskens partitionering (groft sagt opdeling af disken i mindre diske), hvis du vil køre windows ved siden af, ellers kan du bare bede den om at bruge hele disken.

god fornøjelse

mvh
Troels

Ubuntu er et udmærket valg hvis du er helt ny i linux verdenen. Men rigtig mange "begynder-distroer" minder meget om hinanden da de stortset alle samme kører KDE eller Gnome. Når du så er fortrolig med det kan du så skifte til en mere "hardcore" distribution som slackware og gentoo. Disse kræver dog at man ved en del om strukturen i linux og hvordan de forskellige filer og programmer fungerer sammen.

har fundet ud af en bedre metode. jeg bruger bare programmet killdisk:). og det du sagde med at gøre det fra qtparted har jeg prøvet men jeg fik en fejl:(.

Bedre metode end at slette det gamle og oprette det nye i 1 snuptag? det tror jeg altså ikke, med al respekt. Men fair nok.

Desuden: Du må vænne dig til med det samme, at når man spørger om hjælp i Linux-relaterede sager, så er "en fejl" bare ikke godt nok. Du bliver simpelthen nødt til at fortælle præcist hvilken fejl det er.

I Linux er en fejl ikke bare en fejl. Det er en besked om hvad du skal gøre for at få det til at virke. Ulig Windows, hvor du blot får konstateret at det ikke virker.

hej allesammen:). jeg har en pc som jeg vil prøve at ligge linux på. jeg prøvede her i går at ligge linux på men det virkede ikke:(. nu vil jeg så prøve noget andet linux, men jeg vil først formatere;). så spørger jeg jer: hvordan formatere man en HD uden styresystem:S. nogen der kan hjælpe:).

ps. jeg vil også gærne høre hvad for nogle linux distroer i symtes der er bedst;).

(distro: distribution)

Næsten alle Linux distributioner kommer i dag med et grafisk program til formatering af harddisken og opdeling af den i flere virtuelle harddiske.
Da jeg startede med Linux i sin tid, begyndte jeg med Debian, som jeg fandt meget godt at starte med. Jeg havde på det tidspunkt aldrig hørt om du forskellige buntu'er (tror faktisk slet ikke de var lanceret på det tidspunkt), men buntu'erne er faktisk bare en Debian klon. Jeg fortrækker dog ikke at smide en sådan på min harddisk, men jeg tror nu at den er meget begyndervenlig, så en af buntu distributionerne vil jeg da klart anbefale. Dog vil jeg sige at Debian heller ikke er så svær at sætte sig ind i, men for en nybegynder der skal have et system op at køre og ikke aner hvad aptitude, X eller KDE er, så bliver det nok hurtigt for frustrerende. Da jeg programmere C++ og er Linux fan, har jeg også kørt Gentoo. Det var dog før stage 1 og stage 2 blev forældet. Gentoo valgte jeg fordi den havde de såkaldte flags, som man kunne sætte så systemet og programmerne blev optimeret til ens arkitektur. Noget som jeg på en måde savner og på en måde er glad for ikke er en del af min hverdag mere da kompilingen tog utrolig lang tid.
Men du kunne jo starte med en buntu, fx Ubuntu. Køre den i et år og derefter gå videre til Debian og måske prøve kræfter med Gentoo.
Det er bare et af mine forslag. Så må du jo selv vælge :)

jaa jeg har også prøvet ubuntu men da det er en computer jeg selv lige har samlet er der jo grenser for hvad den kan køre:). jeg er igang med at prøve knoppix som er en super god linux distro syntes jeg selv;). men jeg vil da stadig gærne lige høre om der er nogen der hved hvordan man gør.

Jeg bruger pt. Ubuntu. Sætter Slackware på min stationære her en af dagene. Og så sætter jeg Ubuntu Studio på min laptop, når det altså bliver frigivet.

Jeg synes du skal holde dig til Ubuntu (Fordi det er hvad jeg kan hjælpe med :-P ) http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy er en god resurse til at hente hjælp.

det jeg siger er at det er en computer jeg selv lige har samlet så den kan ikk køre ubuntu:(. det jeg spørger om nu er hvordan man formatere en HD uden styresystem. nogen der kan hjælpe;).

Bare fordi du selv har samlet den burde den nu alligevel kunne køre Ubuntu, samt stortset en hvilken som helst anden dist. (måske med undtagelse af Sabayon, der har nogenlunde ligeså høje systemkrav som Vista O.o)

Har du da ufatteligt små specs. i eller hvad?

Du er nødt til at have en eller anden form for OS, være sig Windows, DOS, Linux, OS/X el. BSD etc. for at kunne gøre noget som helst med din HDD.

Det du kan gøre er at bruge Knoppix til at boote op. På den burde der ligge et program der hedder 'QTParted'. Det er et grafisk formateringsprogram.

Husk at du skal have mindst 2 partitioner. 1 til / og 1 til SWAP.

Din / partition bør være ext3, og have det meste af din HDD-plads, og din SWAP bør have cirka det dobbelte i plads af, hvad du har af RAM, og være af filsystemet Linux SWAP.

Jeg kører normalt med 4 partioner:
/ <- ext3
/home <- ext3
/boot <- ext2
SWAP <- Linux SWAP

hmm tjaa jeg vil gøre hvad jeg kan. mit problem er bare at der ligger alt mugligt l.o.r.t på den HD jeg skal installere på. er der ikke en måde at slette A.L.T på HD'en fra linux:).

hmm tjaa jeg vil gøre hvad jeg kan. mit problem er bare at der ligger alt mugligt l.o.r.t på den HD jeg skal installere på. er der ikke en måde at slette A.L.T på HD'en fra linux:).

Jo, selvfølgelig.

Du bruger bare partitioneringsprogrammet....

Der er, hvis du havde gidet tjekke det, en funktion der hedder "delete partition". Hvilket spøjst nok betyder "slet partition"

Hvis du gør det på alle partitioner du har(du har nok kun 1), så er den jo væk, og så kan du lave nye partitioner fra den frie plads...

Tag eventuelt et kig på denne how-to: http://tuxhygge.wordpress.com/2006/10/31/et-kig-pa-gparted-livecd/

<< < 12 > >>
t