hej allesammen. jeg har en pc som jeg vil prøve at ligge linux på. jeg prøvede her i går at ligge linux på men det virkede ikke. nu vil jeg så prøve noget andet linux, men jeg vil først formatere. så spørger jeg jer: hvordan formatere man en HD uden styresystem. nogen der kan hjælpe.
ps. jeg vil også gærne høre hvad for nogle linux distroer i symtes der er bedst.
(distro: distribution)
Næsten alle Linux distributioner kommer i dag med et grafisk program til formatering af harddisken og opdeling af den i flere virtuelle harddiske.
Da jeg startede med Linux i sin tid, begyndte jeg med Debian, som jeg fandt meget godt at starte med. Jeg havde på det tidspunkt aldrig hørt om du forskellige buntu'er (tror faktisk slet ikke de var lanceret på det tidspunkt), men buntu'erne er faktisk bare en Debian klon. Jeg fortrækker dog ikke at smide en sådan på min harddisk, men jeg tror nu at den er meget begyndervenlig, så en af buntu distributionerne vil jeg da klart anbefale. Dog vil jeg sige at Debian heller ikke er så svær at sætte sig ind i, men for en nybegynder der skal have et system op at køre og ikke aner hvad aptitude, X eller KDE er, så bliver det nok hurtigt for frustrerende. Da jeg programmere C++ og er Linux fan, har jeg også kørt Gentoo. Det var dog før stage 1 og stage 2 blev forældet. Gentoo valgte jeg fordi den havde de såkaldte flags, som man kunne sætte så systemet og programmerne blev optimeret til ens arkitektur. Noget som jeg på en måde savner og på en måde er glad for ikke er en del af min hverdag mere da kompilingen tog utrolig lang tid.
Men du kunne jo starte med en buntu, fx Ubuntu. Køre den i et år og derefter gå videre til Debian og måske prøve kræfter med Gentoo.
Det er bare et af mine forslag. Så må du jo selv vælge