Baggrundsgentagelse + IE vs FF

Tags:    html css

Jeg er endelig ved at få hang ved tabellerne, men selvfølgelig opstår der problemer.

Den første er at jeg ønsker ikke baggrunden i min <td> skal gentage sig.

Den anden er, at Firefox ser ud til at sætte sine egne standarder, hvis man kan sige det. Nogen løsninger?

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har prøvet med lidt CSS, men det er sgu ikke nemt :P.

Og så er det nu jeg indser, at jeg har skrevet javascript...

Indlæg senest redigeret d. 25.03.2007 17:56 af Bruger #11555
46 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hør her fister, jeg har bare lavet et lille dokument, jeg er knap nok begyndt på noget som helst og så vil du have jeg skal begynde fra toppen?

Siden hvornår har jeg skrevet at du skulle begynde fra toppen? Nej du skal begynde fra bunden, men det du laver nu er ikke nødvendigvis fra bunden af. Du kan sagtens begynde at lære CSSm nu, før du lære tabeller. Efter min mening burde man aldrig lære at layoute med tabeller.

Forresten, at indsætte doctype giver ingen forskel. Prøv at åbne det i IE 6 og så bagefter i FF 2. Problemet er at width for min "123" td er forskellig i IE og FF.

Hmm jo, det at indsætte DOCTYPE giver vel altid en forskel, den forskel at din side køre i standart modus. Og din side skal køre i standart mopdus vis du gerne vil have begge browsere til at have samme standart.

Har du valideret din kode?

Næh. Hvor gør man det?

Næh. Hvor gør man det?

Prøv at læse denne tutorial: http://www.html.dk/tutorials/xhtml/

Der står både hvordan du validere din kode, og hvordan su ungår fejl når du validere. Du lære også noget om W3C standarterne som er vigtige at kunne:D

Men alligevel, efter min mening kan man kun lave "rigtige" layouts med CSS.

Frames kan noget som CSS ikke kan. Du kan jo heller ikke sige at en elektrisk sav er bedre end en hammer, bare fordi den er elektrisk.

Frames kan noget som CSS ikke kan. Du kan jo heller ikke sige at en elektrisk sav er bedre end en hammer, bare fordi den er elektrisk.

Hvad kan tabeller gøre ved et layout frames ikke kan?

Du kan ikke sammeligne en hammer og en sav, de gør to forskelige ting. I denne sammenhæng gør tabeller og CSS det samme, de laver layouts.

Tja, jeg vil se på det tak. Og med frames kan du holde en side og kun refreshe en del af den.

Okay, jeg validerede og fixede alle "fejl". Den er nu endnu mere "screw'et" op og der er stadig forskel på IE og FF. Har du prøvet at åbne den og se?

Indlæg senest redigeret d. 26.03.2007 17:11 af Bruger #11555

Hvad kan tabeller gøre ved et layout frames ikke kan?

Du kan ikke sammeligne en hammer og en sav, de gør to forskelige ting. I denne sammenhæng gør tabeller og CSS det samme, de laver layouts.

Jeg sammenligner ikke tabeller og CSS, og heller ikke frames og CSS;)

Edit: For at undgå misforståelser siger jeg ikke at frames udelukker CSS eller omvendt.

Indlæg senest redigeret d. 26.03.2007 16:59 af Bruger #4479
Okay... Tilbage til MIT problem?

Aha, jeg havde læst forket.

Frames kan noget som CSS ikke kan.

Det læste jeg som "Tabeller kan noget som CSS ikke kan".

Jeg ved godt hvad frames er, og jeg ved også godt at det kan ting CSS ikke kan.

Men frames er nu alligevel noget lort i layout, som for en vær pris skal ungåes!

Okay... Tilbage til MIT problem?

Kom med din nye kode, valideret og med DOCTYPE. Så vil jeg se lidt på den, og gøre hvad jeg kan gøre.

Okay. Jeg har løst problemet med at få den centreret. Nu er den lige bollet begge steder.

Jeg har uploadet den her: http://www.bsgprogrammers.com/gmc/ddane/test/

Hvis du åbner den i IE6, vil du se hvad det nye problem er.

P.S. har erfaret, at IE6 ikke kan åbne *.xhtml. Men det er godt det samme med *.htm/*.html.

DER VAR DEN! Det hele ser ud til at virke. "absbottom" ER en valid align. Tag den XHTML validater!

Indlæg senest redigeret d. 26.03.2007 18:51 af Bruger #11555
t