Variabler som kalder en database

Tags:    php

Hej udviklere.

Jeg er gået igang med mit eget CMS, men er løbet ind i et par problemer.

Det fungerer sådan at man klikker et link i menuen, og derfra måske i en undermenu osv, så man ender altså med en url www.domæne.dk/fil.php?id=1&?menu=3&?undermenu=2 osv.

Hvordan sætte jeg så serveren til at lede efter mulige variabler som er i urlen.

I det her tilfælde skulle den gerne kigge i en tabel efter id'et 1, menuen 3 og undermenuen 2

Kan i følge mig? :)

Indlæg senest redigeret d. 21.03.2007 16:07 af Bruger #10850
7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej udviklere.

Jeg er gået igang med mit eget CMS, men er løbet ind i et par problemer.

Det fungerer sådan at man klikker et link i menuen, og derfra måske i en undermenu osv, så man ender altså med en url www.domæne.dk/fil.php?id=1&?menu=3&?undermenu=2 osv.

Hvordan sætte jeg så serveren til at lede efter mulige variabler som er i urlen.

I det her tilfælde skulle den gerne kigge i en tabel efter id'et 1, menuen 3 og undermenuen 2

Kan i følge mig? :)

Hmm.. Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal din url ikke se sådan ud:
www.domæne.dk/fil.php?id=1&?menu=3&?undermenu=2
men sådan:
www.domæne.dk/fil.php?id=1&menu=3&undermenu=2

Derved kan du hente dine variabler gennem $_GET['id'], $_GET['menu'] og $_GET['undermenu']

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået korrekt, for i min lille verden er det bare sådan man altid henter vars i urlen...

Fold kodeboks ind/udKode 

hvis der er forskellige combinationer der skal give samme resultat/fejl kan du bare skrive case'ne efter hinanden uden break og så fejl i den nederste case. F.eks. hvis der altid skal være et id i linket kan alle case uden id sat grupperes.
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 21.03.2007 17:43 af Bruger #5620
Undksyld, det er præcis det du siger, jeg vil :)

Men jeg er bare lidt i tvivl om hvordan jeg skal skrive det?

Jeg må indrømme jeg er lidt forvirret.

jeg vil lige være sikker på at vi snakker om det samme.

F.eks. scriptet kigger i tabellen 'menu' og så efter id'et '3' ikke?

mysql_query("SELECT * FROM tabelnavn WHERE id='".$_GET['id']."' AND menuen='".$_GET['menu']."' AND undermenuen='".$_GET['undermenu']."'");

Ahh, så kan jeg så lave en 'else' nedenunder og så skrive de andre mulige variabler. ikke? :)

Kan man lave en isset på de variabler som er i url'en?

á la if(isset($_GET["menu"])){ ?

t