Em, Pt, Px, eller %

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hello

Jeg vil gerne høre om nogen har en mening eller erfaring med hvilken standard som virker i alle PC-browsere samt på OSX.

Det handler om hvilken font-size type man skal bruge:

Em synes jeg virker som om den har bedst fat, men andre siger Pt, eller %, jeg ved at Px er vist taberen.

Hvad siger folk?

14 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg bruger som regel % fordi det - som der står i artiklen - ikke bliver "låst fast". Jeg har også læst inde på HTML et sted, at det er den smarteste løsning, da fx. pixels er relative fra browser, skærmopløsning osv.

Det kommer skam an på så meget. Hvis du laver en menu der skal være 20px høj nytter det ikke noget at teksten fylder 50px.

em er det W3C indirekte anbefaler. Som der står i den html.dk-artikel, er det smarte ved em, % m.fl., at de er skalerbare. Og personligt synes jeg, at det bedste er at lave en side, hvor alt er skalerbart. Og jo, det kan man som regel godt, for selv billeder osv. kan gøres skalerbare, ved at man angiver deres dimensioner med 'rigtige' (dvs. ikke kun apparat-) relative enheder.

Vil du ikke prøve at give et eksempel på hvordan man kan gøre et billede skalerbart?

Ligemget jeg fandt selv ud af det;)

Indlæg senest redigeret d. 21.03.2007 17:52 af Bruger #10113
Til fonts til jeg anbefale em eller % - der er ikke forskel på de to: 1em = 100%, 2em = 200% osv. Fordelen ved em er, at den respekterer brugerens valg af skriftstørrelse. Jeg bruger normalt kun enhederne em og px i mine stylesheets. Pt har vidst noget med en printer at gøre, og giver ikke så meget mening at bruge på en webside, og ex har jeg aldrig forstået hvad er.

Det var dog en værre gang vrøvl. Den eneste grund til at enheder som px og pt findes i dag, er at der er nogle i W3C der mener, at de i visse meget specielle tilfælde har sin ret. Men pga. at folk - som dig - anvender dem til ganske almindelige designs, og generelt blæser på folk der har nedsat syn, bør enhver ordentlig browser give brugeren mulighed for at ændre skriftstørrelsen, uanset hvad.

Jeg bruger selv px, jeg ved godt at det er dårligt. Men de er bare en vane.

Jeg har ikke selv noget erfaring med det. Men du kan læse om det her: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size

Jeg vil anbefalde dig at bruge % på teksten på din side, det gør at bruge af din side kan gøre skriften støre og mindre. Vilket er smart vis nogle halvblinde besøger siden;)

Men vis teksten står i kasser med en speciel højde er det nok smartest at bruge px, så sikre du dig at teksten ikke går ud over boksen.

Jeg kan også godt fortælle at jeg netop selv er gået over til at bruge %.

em er det W3C indirekte anbefaler. Som der står i den html.dk-artikel, er det smarte ved em, % m.fl., at de er skalerbare. Og personligt synes jeg, at det bedste er at lave en side, hvor alt er skalerbart. Og jo, det kan man som regel godt, for selv billeder osv. kan gøres skalerbare, ved at man angiver deres dimensioner med 'rigtige' (dvs. ikke kun apparat-) relative enheder.

Der står her at EX svarer til højden på "x" o_O men det er vist lige lidt for mærkelig omregning.

1em = 100%, totalt cool. Det vidste jeg slet ikke.

Det kan være at man skal lave PT(punktstørrelse) i et printervenligt html-ark, hvis man vil lave det. måske..

Tak for alle de gode svar, jeg venter lige en dag for at se om der kommer nogen med et svar mere.

Såvidt jeg ved svarer 1 ex til x-højden af 1 em.

X-højden af højden af små bogstaver som f.eks. x, e, m osv. - altså bogstaver som ikke er "høje", f.eks. l, k, j osv.

Men jeg er ikke helt sikker.

<< < 12 > >>
t