Mangler begynder project

Tags:    php

hejsa allesammen ..

jeg har før leget med php, men gik i stå . .

vil godt i gang igen, projektet skal indeholder en masse database, Sessions og hvad der nu lige er relevant for Php, kom med jeres bud så kigger jeg på det sener eller i morgen :)

mvH B.

9 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Et CMS system med brugere, nyhedssytem og evt forum er en god træning.

Et tekstbaseret spil!! selvom der er så mange men det giver rigtig god træning... gjorde det selv som et af mit første projekter

start meget simpelt med et nyhedssystem. Du lærer alle de nødvendige teknikker, du kommer til at bruge senere hen til at lave større systemer.

Start med at byg en frontend, der henter data fra databasen. Så kan du til at starte med indsætte direkte i fx phpmyadmin. Bagefter kan du så bygge et administrationspanel med fx et simpelt password som login, som styres med sessions. Når du så har fået det på plads, og kan indsætte nyheder på den måde, kan du gå videre til at lave slet og redigér funktioner til dit nyhedssystem.

Så kan du bygge videre med fx billede- og kommentarfunktion.

Når du så har været hele vejen rundt om dette nyhedssystem, så burde du være i stand til at kode PHP ganske godt.

altså du kan som mig starte på at lave en Chat?
der får du jo både login system, og alt det der gejl lavet på engang plus du får lært lidt javascript osv osv.

du kan udvikle mere og mere på den for at lære dig selv noget.

Vil også give Per Sikker Hansen ret.

Det er en god måde at komme igang, og der er rigtig mange muligheder i det.

Det kan ydermere udvides med et kommenterings system så man kan kommentere hver nyhed.
Dette kan så udvides med bruger login, oprettelse osv. og snart står du med et simpelt forum.
Dette kan så udvides med avatar, diverse features såsom smileyer, forskellige muligheder med links, fed, kursiv eller understrejeg tekst.

De 3 første ting jeg lavede var en besøgstæller, en gæstebog og et nyhedssystem. Ved at lave de 3 ting kommer man faktisk ret godt rundt om php og mysql. I gæstebogen lærer man at opdatere ting der allerede står i databasen samt lidt om cookies. I en gæstebog lærer man at gemme data og trække en masse data ud på en gang. Det samme gør man med et nyhedssystem hvor man så også finder ud at at kunne vise bestemte kommentarer til bestemte nyheder.

Per Sikker - når man laver en gæstebog og et nyhedssystem er det godt nok samme grundprincip, men der er flere ring, som giver meget forskellig øvelse ;) :

I et nyhedssystem skal man f.eks. lave login-beskyttelse af admin-delen og kommentarsystem, mens man i en gæstebog kun skal bruge "kommentardelen" af nyhedssystemet...

Dér med synes jeg at et nyhedssystem nok vil blive væsentligt sværere for en nybegynder med login og kommentar, end en gb, som i princippet bare er kommentar-delen.
Smid data op i databasen, hent det ned og vis det på skærmen. (Dog er det en meget forenklet gæstebog, men i princippet...)

Det aller første jeg lavede var faktisk en gæstebog, og derefter et nyhedssystem, og så et community :D

Jeg vil give Per helt ret - jeg startede også med et nyhedssystem - og så videre med et mindre community :)

De 3 første ting jeg lavede var en besøgstæller, en gæstebog og et nyhedssystem. Ved at lave de 3 ting kommer man faktisk ret godt rundt om php og mysql. I gæstebogen lærer man at opdatere ting der allerede står i databasen samt lidt om cookies. I en gæstebog lærer man at gemme data og trække en masse data ud på en gang. Det samme gør man med et nyhedssystem hvor man så også finder ud at at kunne vise bestemte kommentarer til bestemte nyheder.

Et simpelt nyhedssystem er jo i reglen ikke andet end en gæstebog som kun en selv kan skrive i. Dermed vil jeg mene at det at lave en gæstebog som øvelse, er overflødigt. Medmindre man selvfølgelig vil have træning i at undgå spam.

t