Lidt php/mysql hjælp

Tags:    php

<< < 123 > >>
Mangler lige noget hjælp her.. Jeg vil lave en CMS-agtig hjemmeside, men jeg synes ikke rigtig mit PHP og MySQL vil kommunikére.
Lige i øjeblikket er jeg ved at prøve at lave en side hvor man kan redigére en side. Jeg har gjort sådan her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Problemet er at der ikke kommer noget frem på siden overhovedet. Hverken fejl, textarea-bokse eller submit-knap. Kun hvid baggrund. Det er lang tid siden jeg sidst har kodet php, så det kan godt være jeg har husket et eller andet helt forkert. Så derfor beder jeg jer om hjælp :)

På forhånd tak.
ziMpy

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2007 18:09 af Bruger #5766
27 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det har jeg jo faktisk lige gjort:

Hmm kan ikke lige få det til at virke.

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker ellers ganske fint med én kolonne, altså hvis jeg sætter id til f.eks 1 (WHERE id='1')

Er der ikke 2 code-bokse ved dig der? Det er de to sider jeg har, rediger_bestyren.php og rediger_bestyrelsen2.php

Ok, så skal jeg så lige vide hav det er du helt bestemt skal bruge dette til.

Er det kun en række i databasen som skal bruges til noget, eller er det afhængig hvilken siden man besøger?

Altså, det giver ikke så meget mening at bruge while() hvis du kun skal udskrive din form den éne gang.

Hvad er hensigten der? skal du bare redigere din bestyrelse?

Det skal kun bruges en gang på bestyrelses-siden.. Men jeg skal også lave noget nyhedssystem på et tidspunkt, så det var egentlig bare for at vide hvad jeg gør dér.
Men du må egentlig også godt skrive hvordan man gør det uden while(), så kunne jeg da lære hvordan man gør det ordentligt :D

Ok, yes så lad os lige tage en hurtig tutorial:

At udskrive fra databasen én gang

Det er ikke nødvendigt at bruge et while() loop når man kun skal udskrive noget én gang, da while() jo netop er et loop, som forståes som gentagelser.

Derimod kan man blot udskrive ens array(), det man for når man henter fra databasen med mysql_fetch_array();, en gang og ja, det er egentlig det.

Et lille eksembel, jeg har min forside som jeg gerne vil have udskrevet en velkomst hilsen på, det kunne gøres sådan her:

Eksembel 1:
Fold kodeboks ind/udKode 

Som du kan se, henter vi kun informationen én gang.

At udskrive flere gange fra samme database:

Hvis man derimod skulle udskrive en mængde information fra databasen, lad os sige vi f.eks. skulle udskrive nogle kommentare til en nyhed, så ville man istedet bruge while() loopet, da vi jo skal foretage den samme forespørgsel hele tiden.

Lad os kigge på et eksempel:
Eksempel 2:
Fold kodeboks ind/udKode 

Først en hurtig forklaring af koden, vi bruger en variabel ved navn $id, denne kunne f.eks. være hentet fra browseren, med $_REQUEST[]. Dette gøres så vi kun henter kommentare til den aktuelle nyhed, på den måde udskriver vi ikke nogle kommentare som er blevet skrevet til en anden nyhed.

Her efter bruger vi så while() da vi jo ikke ved præcis hvor mange kommentare der er, men de skal alle udskrives.
Koden skulle være til at forstå, og tror også du kender måden det er gjordt på.

Dette skulle faktisk være nok til at du selv kan rette din kode til, så den ikke bruger et while() loop, og du skulle også kunne lave et nyheds system ud fra dette.

En lille hjælp kan være, at når du vil sende et 'id' gennem browseren, så kan dette nemmest gøres som et link.

Eksempel 3:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette kunne jo så kombineres med et while() loop som udskriver alle nyhedder på en side, har links til samme fil, med hver deres id.
På din hvis side, kan du så bruge enkelt-udtags metoden, den uden while().

Håber det hjalp til at give lidt forståelse for hvordan du bruger de forskellige.

Det skal lige siges at jeg ikke har testet koderne her over, men at de er lavet ud fra hvad jeg ved om PHP og MySQL, og der kan have sneget sig et par fejl ind. :)

Indlæg senest redigeret d. 20.03.2007 19:29 af Bruger #9674
Mange tak.. Jeg opretter en ny tråd hvis jeg får problemer med nyhedssystemet. Denne tråd hedder trods alt Lidt php/mysql hjælp :D

Igen mange tak for hjælpen!

Det var så lidt

Indlæg slettet af admin/co-admin!

<< < 123 > >>
t