Lidt php/mysql hjælp

Tags:    php

<< < 123 > >>
Mangler lige noget hjælp her.. Jeg vil lave en CMS-agtig hjemmeside, men jeg synes ikke rigtig mit PHP og MySQL vil kommunikére.
Lige i øjeblikket er jeg ved at prøve at lave en side hvor man kan redigére en side. Jeg har gjort sådan her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Problemet er at der ikke kommer noget frem på siden overhovedet. Hverken fejl, textarea-bokse eller submit-knap. Kun hvid baggrund. Det er lang tid siden jeg sidst har kodet php, så det kan godt være jeg har husket et eller andet helt forkert. Så derfor beder jeg jer om hjælp :)

På forhånd tak.
ziMpy

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2007 18:09 af Bruger #5766
27 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan være jeg tager fejl med hensyn til echo();

Dit problem er nu din SQL query.

Du har stadig ikke svaret på om den har en væredi, din $id variabel.

Du skrev før du havde været inde i phpMyAdmin og tjekke, men det har jo intet med $id variablen at gøre.

Prøv denne kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis dette virker er der et problem med navnene på de kolonner du vil hente.

Denne query henter alle kolonner, og her er din $id variabel også sat til 1.

Yeehaa, nu kører det afsted med Bjørn Sørensens hjælp! Nu får jeg boxene frem. Men i den første står der bare ".$text1." og i den næste $text1
I den tredje står der dog den værdi som den er sat til.

Hej Peter

Yes, der var lige et par fejl i koden, som du kan se i koden, går du ikke "ud" af din echo() kommando, der mangler nemlig et par " ' " coutes.

Her er en rettet version.

Fold kodeboks ind/udKode 

Men går ud fra at siden er til at udskrive en bunke forskellige oplysninger, f.eks. en oversigt over forskellige firmaer eller sådan noget, ellers er der nemlig ikke brug for din While() løkke.

Men ja, så må du jo sige til, så retter vi den bare til.

Mange tak! Det virker glimrende nu. Nu mangler jeg så bare hjælp til næste side. Jeg håber du vil hjælpe mig stadigvæk, jeg kan sagtens tilbyde flere points for det. Jeg ved ikke, skal jeg oprette en ny tråd? Så må du lige sige til, men ihvertfald skal vi nu have sendt det her data videre til en side som skal opdatere det i databasen.
Det har jeg så gjort sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Her er der noget galt i linje 5 siger den:
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';' in /web/www/frac/users/z/zimpy/rediger_bestyrelsen2.php on line 5
Det er sikkert helt hen i vejret igen, og grunden til at jeg altid gør forkert, er fordi jeg er ret ny til php og at den måde jeg laver det på er at kopiére nogle funktioner hist og her, så jeg ved ikke hvad der er bedst at bruge til hvad og hvordan hvert enkelt tegn skal være.

Hold da fast.. God undervisning der ;)
Jeg mener at jeg skal sende id'et videre med et "hidden" felt, ikke? Hvordan?
Du fik ikke lige skrevet om du ønsker nogle flere points for det, for du har virkelig hjulpet mig og jeg synes at du fortjener det hvis du ønsker det!

Tak, egentlig første gang jeg forsøger mig med sådan noget.

Ja, det ville nok være det smarteste, men der er egentlig også en anden måde.

Nr. 1: (hidden-field)
HTML sammen med resten af din form
Fold kodeboks ind/udKode 

Når du så skal hente feltet igen, så skal du blot bruge samme metode som du bruger til at hente de andre felter:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så har du dit 'id' med.

Pointene er ligegyldige, jeg har rigeligt, og gør det egentlig bare for "hyggens" skyld. :)

Hmm kan ikke lige få det til at virke.

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker ellers ganske fint med én kolonne, altså hvis jeg sætter id til f.eks 1 (WHERE id='1')

Nej, kan jeg godt se.

Husk på at dine variabler ikke automatisk kommer over i det nye dokument.

De skal først hentes med $_REQUEST[].

Det er det array som informationen fra formen på forige side ligges ind i.

Dvs. du skal gøre som ved id bare med alle dine variabler.
fx:

Fold kodeboks ind/udKode 

Navnet inde mellem dine [] (klammer) er så navnet på det felt som informationen er skrevet i.
Altså i formen.

Var det til at forstå?

Ja, men jeg kan bare ikke forstå hvordan den så kan udføre update-funktionen hvis jeg sætter id til 1 i min mysql_query på side 2, altså, så må den jo have fået dataen fra siden før? Og jeg tror det har noget med det der f(isset($_POST['rediger2'])) at gøre. Jeg har faktisk ingen anelse om hvad isset præcist gør.

Tror lige vi skal have en round-up af din kode så jeg lige kan følge med i dine side referencer. Kan du ikke prøve at poste de sider du bruger, i *code-bokse det ville gøre det lidt nemmere.

* Code box:
Fold kodeboks ind/udKode 

isset()

Faktisk meget logisk funktion, hvis du prøver at læse den på engelsk, ved selfølgelig ikke om du kan forstå engelsk.

Delt lidt op: is - set ()

Den tjekker simpelthen om den variabel man sætter mellem dens paranteser er blevet defineret.

Grunden til at man bruger denne, er for at kunne *sikre sig mod at folk kan komme direkte ind på din side, med din update osv.

* Sikkert er det egentlig ikke, men det hjælper da lidt på det

$_POST['rediger2'] er en variabel, eller egentlig et array fra din form, den fungere ligesom $_REQUEST[].

Med hensyn til dit ID så er måden hvorpå dine funktioner og din form er sat op på ikke så nyttig, men prøv at smide dine filer ind her, så jeg lige kan se hvad vi arbejder med.

Indlæg senest redigeret d. 15.03.2007 21:24 af Bruger #9674
<< < 123 > >>
t