Vi har alle været nybegyndere engang, og det begynder ligeså stille og hænge fast efterhånden som man arbejder med det.
Nu skal du se, Dit problem er denne gang, som det egentlig også var før, at du skal holde styr på dine quotes ( " og ' )
En god mani, når man koder PHP er at man når man skal skrive en variabel, på den éne eller anden måde, altid går ud af sine quoutes.
Eksempel 1:
<?php
$hej = "123";
echo "Hej, her er en variabel: $hej"; // Dette er ikke en "pæn" måde at gøre det på
echo "Hej, her er en variabel: ".$hej; // Dette er "pænere"
?>
Dette vil udskrive:
Hej her er en variabel: 123
Hej her er en variabel: 123
(Det samme, dette er blot en regel for at have en "pæn" kode)
Når man vil bryde sine quotes, for at skrive en variabel, eller en funktion ud, skal der altid punktummer " . " foran og bagefter, HVIS man fortsætter sin udskrivning.
Håber du forstår.
Som du kan se i eksempel 1 så har jeg ikke et punktum efter variablen, det er fordi jeg ikke vil udskrive mere.
Hvis jeg derimod ville skrive en længere sætning med variabler kunne det gøres sådan her:
Eksempel 2:
<?php
$navn = "Klaus";
$alder = 20;
echo "Hej, dit navn er ".$navn."<br>Du er ".$alder." år gammel":
?>
Dette vil udskrive:
Hej, dit navn er Klaus
Du er 20 år gammel
Som du kan se forsætter man her bare ved at tilføje punktummet bagefter igen.
Det var lidt baggrunds viden.
Nu til dit problem.
Hvis vi kigger på din kode, linie 5:
mysql_query("UPDATE bestyrelsen SET text1='$texta', gfdato='$gfdato', formand='$formand', nformand='$nformand', kasserer='$kasserer', bogholder='$bogholder', vagtleder='$vagtleder', turneringsleder='$turneringsleder', sekretaer='$sekretaer', suppleanta='$suppleanta', suppleantb='$suppleantb', suppleantc='$suppleantc', revisor='$revisor', revisors='$revisors', bbd='$bbd', text2='$texta' WHERE id='"$id"'");
Du bruger her doublequote ( " ) som primær quote, hvilket er det mest normale, når du så vil indsætte noget i feltet laver du en énkel quote, dette er rigtig nok at gøre, men i dette tilfælde vil du så indsætte $texta i dit fejl, og ikke variablen $texta.
Der skal nogle quotes og nogle punktummer ind.
mysql_query("UPDATE bestyrelsen SET text1='".$texta."', gfdato='".$gfdato."', formand='".$formand."', nformand='".$nformand."', kasserer='".$kasserer."', bogholder='".$bogholder."', vagtleder='".$vagtleder."', turneringsleder='".$turneringsleder."', sekretaer='".$sekretaer."', suppleanta='".$suppleanta."', suppleantb='".$suppleantb."', suppleantc='".$suppleantc."', revisor='".$revisor."', revisors='".$revisors."', bbd='".$bbd."', text2='".$texta."' WHERE id='".$id."'");
Så er der sat double-quotes og punktummer ind ved alle dine variabler, dine enkelte quotes er stadig nødvendige, da hvis der er et mellemrum i et af dine felter vil den ødelægge din kode hvis de ikke var der.
Dette skulle være funktionelt, og så håber jeg du forstår alt mit snak her over, det er sikkert lidt forvirende, hehe...
Lige en lille notits:
Du skriver WHERE id = '".$id."'
Husk du så skal sørge for at ID er med ovre, ved ikke om du sender dataen videre til en anden fil, eller blot samme dokument, men sørg for at denne er defineret ordentligt
Indlæg senest redigeret d. 14.03.2007 16:19 af Bruger #9674