Center med css

Tags:    html css

Findes der nogen måde hvorpå man kan centrere sin side når man positionerer med css?

Et eksempel på en centreret side er for eksempel http://www.berlingske.dk

Hvordan kan det lade sig gøre?

<body>
<div class="center">
Indhold
</div>
</body>

CSS

.center
{
width: 600px;
margin: 0 auto; /* Altså top og bund = 0px, højre og venstre = auto;
}

/JJ

Jamen det centrerer jo ikke positionerede elementer?

Mon ikke det kan fungere hvis du enten:
- Dropper at positionere elementet, men i stedet placerer den ved at definere margin-top ol.
- Prøve at centrerer dens indhold i stedet.

De designs jeg har lavet er ofte lavet uden at bruge position:absolute; og position: relative; Jeg ved ikke om det er optimalt, men det fungerer for mig. Jeg definerer næsten altid positioner vha. margins og float.

Mon ikke det kan fungere hvis du enten:
- Dropper at positionere elementet, men i stedet placerer den ved at definere margin-top ol.
- Prøve at centrerer dens indhold i stedet.

De designs jeg har lavet er ofte lavet uden at bruge position:absolute; og position: relative; Jeg ved ikke om det er optimalt, men det fungerer for mig. Jeg definerer næsten altid positioner vha. margins og float.

okay, jeg ledte efter en måde at gøre det selvom man har brugt positionering. Men den findes så åbenbart ikke?!

jo selvfølgeligt... smid et link..

Summarsummarum, er at hvis du positionere noget, positionerer du det ud fra det element der ligger uden om med position sat til relativ, eller absolut.

altså:

.center
{
width: 600px;
position:relative;
margin: 0 auto; /* Altså top og bund = 0px, højre og venstre = auto;
}

og ligge alt indholdet inden i..

Så vil det positionere sig ud fra center divet, og ikke html.

Smit et link, så vi kan se hvad du laver, ellers er det lidt svært at sige helt præcist hvad der skal til.

#
{
height:120;
widht:800;
background-image: url(.png);
background-position: center;
}

Med billeder. Skal du bare skrive din normale code og så ind sætte

"background-position: center;"

Den sætter dit billed i midten af siden.

t