kan man putte controls i et variabel

Tags:    visual-basic

hey..
ville bare høre om det er muligt at gemme forms og controls i et variabel.
jeg skal bruge det til at "grupere" dem så jeg kan lave de samme indstillinger for flere af mine controls uden at skulle skrive 1000000 linjer kode...

på forhånd tak

Du kan lave en collenction hvor du tilføjer dine controls, her er et eksempel med 3 labels:

Jeg har en form med 3 labels som hedder:
Label1
Label2
Label3

Fold kodeboks ind/udKode 

Nu kan jeg tilgå labelsne som et array, jeg kan f.eks gøre sådan her for at skrive noget i den alle:

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg håber du kan bruge det.

Mvh.
Søren

mange tak... lige et spørgsmål til
hvis jeg fx. har lavet et variabel i form 2 hvordan kan jeg så bruge det i min form 1 ?

jeg fik af vide af en anden at jeg skulle lave et module og bruge "public" istedet for "Dim" når jeg lavede variabled men jeg kunne ik få det til at virke

her er koden
Fold kodeboks ind/udKode 

den siger: "Hpage is not declared"
hvad gør jeg forkert?

craksy

PS: det ville være rart med et exempel mere... elsker at lære fra exempler :)

Hey

Jeg er glad for du kunne bruge det :)

Du kan lave et module ved en variabel i også kan du bruge variablen i form1 og form2

Et lille eksempel kunne være du lave 2 forms og et module. I modulen skriver du:
Public hompage As String
Også i din form2 kan du skrive
hompage = "test"
Derefter kan du bruge hompage i din form 1, hvor den så vil have værdien test, som vi gav den i form2. Ved at lave en variabel public i et module kan du tilgå den i alle dine forms.

Mvh.
Søren

TUSIND TAK!!!

:D DET VIRKER! :D

nu når vi er i gang kan du så fortælle mig hvordan jeg laver en genvejstast til en knap?

ikke den der med for exempel button1.text = "&Ok" og så har man den på alt+O men hvor man kan have en direkte genvejstast (altså uden alt+noget) som forexempel "enter" knappen.

tak

t