Globale variabler?

Tags:    php

Kan man i PHP lave globale variabler og funktioner? Jeg vil gerne have en fil med nogle variabler. De skal bruges overalt.
F.eks. global.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

I testSide.php skal jeg kunne:
Fold kodeboks ind/udKode 

Normalt har jeg global.php. Denne fil inkludere jeg i alle mine filer.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
du kan have globale variabler ( er også superglobale )
du kan have konstanter
eller du kan have en global variabel + funktion.

globals:
Fold kodeboks ind/udKode 

konstanter:
Fold kodeboks ind/udKode 

global variabel + funktion:
Fold kodeboks ind/udKode 

for mig lyder det som om at du vil undgå at inkluderere den samme fil hele tiden. Da kan du få apacheserveren til at inkludere den for dig.
Dette kan gøres med php_value auto_prepend_file som sættes i httpd.conf eller .htaccess
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 25.02.2007 12:11 af Bruger #10216
for mig lyder det som om at du vil undgå at inkluderere den samme fil hele tiden. Da kan du få apacheserveren til at inkludere den for dig.
Dette kan gøres med php_value auto_prepend_file som sættes i httpd.conf eller .htaccess
Fold kodeboks ind/udKode 

Var præcis det jeg havde brug for. Tak:) Jeg tester det lige inden jeg lukker;)

Jeg kan ikke helt få det til at virke.:) Har prøvet følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Edit: Skal nok lige siges at jeg få en "500 Internal Server Error"

Indlæg senest redigeret d. 25.02.2007 12:32 af Bruger #4479
globale variabler er ikke super globale, hvad også er tydligt da du bliver nød til at skrive global $varnavn inde i funktionen. Du kan dog bruge den superglobale variable $GLOBALS inde i en funktion til at tilgå globale variabler uden først at skrive global $varnavn, dette gøres ved at skrive $GLOBALS['varnavn']

globale variabler er ikke super globale, hvad også er tydligt da du bliver nød til at skrive global $varnavn inde i funktionen. Du kan dog bruge den superglobale variable $GLOBALS inde i en funktion til at tilgå globale variabler uden først at skrive global $varnavn, dette gøres ved at skrive $GLOBALS['varnavn']

Hehe.. Jeg tror at i har misforstået mit spørgsmål:) Jeg kender godt til globale variabler. Jeg vil bare have nogle variabler og funktioner i en fil. Disse skal kunne tilgås fra andre filer. (Uden at jeg inkludere dem;))

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis ovenstående linie ikke virker og du har checket at stien er korrekt (den skal være absolut, ellers vil php bruge stien fra include_path), så er din server ikke sat op til at kunne håndtere det.

Har du evt. glemt at slå mod_rewrite modulet til?

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis ovenstående linie ikke virker og du har checket at stien er korrekt (den skal være absolut, ellers vil php bruge stien fra include_path), så er din server ikke sat op til at kunne håndtere det.

Har du evt. glemt at slå mod_rewrite modulet til?

Jeg tror ikke at jeg har slået det til. Hvordan gør jeg det?:)

Indlæg senest redigeret d. 25.02.2007 15:00 af Bruger #4479
Led efter en linie, der starter med: "LoadModule rewrite_module", evt: "#LoadModule rewrite_module" i httpd.conf.

Fjern # for at fjerne udkommenteringen.
eller tilføj "LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so" i din module-sektion.

t