Hvilken IT-retning er mest attraktiv?

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Hej og goddag.

Da jeg er meget tæt på at skulle vælge en master-retning (overbygning) på min ingeniøruddannelse, vil jeg gerne høre, om nogen af jer kan give et kvalificeret bud på, hvilken retning inden for IT tror i vil blive mest attraktiv i fremtiden? Jeg tænker bl.a. på mht. jobudbud til i danmark og udlandet og få nogle gode penge.

Jeg har fire valg:

Software udvikling (software til PC, håndholdte enheder mv.)

Embedded systems (indlejrede systemer: vaskemaskiner, mp3, mobil mv.

Robotteknologi (billedbehandling, vision, robotstyring, banebevægelse mv.)

Kunstig intelligens (arbejde med algoritmer,til programmering af elektronik, så de opfører sig intelligent)

Tak på forhånd.

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2007 00:25 af Bruger #11427
21 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ok jeg kan ikke lide at være forsker på det lange sigt!

Når jeg har været på skolebænken så længe, så kunne jeg godt tænke mig at komme ud på arbejdsmarkedet og få noget udfordring fra den siden.
Så derfor titaler software/embedded mig mere. Samtidig gider jeg heller ikke at forske i teknologier, som ikke bliver brugt i det nærmeste fremtid.

Men jeg kan godt lide matematik og fysik - som der findes en del af i robotteknologi.

Er det realistisk at tænke, at man kan komme ud for et job job, hvor meget skal regne en masse matematik som softwareingeniør? Måske som 3D programmør? Hm.

Inden for spilprogrammering må der naturligvis være en hel del matematik og fysik. (Dem der har lavet Fifa07(fodboldspil) kunne godt have brugt nogle der var lidt bedre:))
Jeg har enkelte gange lavet nogle 2D spil, som virkelig krævede fysik, så 3D spil må være sværere;)

Undskyld mange gange, men er det ikke _fuldstændigt_ et spørgsmål om hvad der interesserer dig mest?

Det er sgu for dumt at tage en uddannelse man ikke gider, bare fordi der måske er gode penge i det. Man er sgu nødt til at lave det man har lyst til først og fremmest.

Følg dit hjerte og vælg den retning der tiltaler dig mest. Og så glem overfladiske overvejelser såsom jobudbud og lønsatser.

Undskyld mange gange, men er det ikke _fuldstændigt_ et spørgsmål om hvad der interesserer dig mest?

Det er sgu for dumt at tage en uddannelse man ikke gider, bare fordi der måske er gode penge i det. Man er sgu nødt til at lave det man har lyst til først og fremmest.

Følg dit hjerte og vælg den retning der tiltaler dig mest. Og så glem overfladiske overvejelser såsom jobudbud og lønsatser.

Det er vel subjektivt om man vil tage en uddannelse kun for at tjene penge. ;)

Nej. Bare dumt.

Nej. Bare dumt.

Jeg vil heller ikke mene at det er specielt smart. Heller ikke hvis man kun vil tjene flest muligt penge. Man får vel et større engagement(og dermed en større arbejdsindsats) af at vælge et arbejde man godt kan lide?:)

Problemet er, at jeg synes alle områder er stort set lige interessant.

Så jeg vil lade valget bero på, hvad hvad der giver mest mulighed i fremtiden? Og siden jeg ikke kan finde svaret selv, så spørger jeg jer eksperter :).

I mine øjne virker alle tingene meget interessant, med hensyn til hvad der vil blive mest attraktiv i fremtiden gætter jeg på ting som Robot teknologi og Kunstig intelligens, så vidt jeg ved er det noget der arbejdes utrolig meget med i øjebliket. Det er også noget der er stor udvikling i og noget der kun kan komme mere af i fremtiden.

Indlæg senest redigeret d. 24.02.2007 20:48 af Bruger #7461
I mine øjne virker alle tingene meget intersandt, med hensyn til hvad der vil blive mest attraktiv i fremtiden gætter jeg på ting som Robot teknologi og Kunstig intelligens, så vidt jeg ved er det noget der arbejdes utrolig meget med i øjebliket. Det er også noget der er stor udvikling i og noget der kun kan komme mere af i fremtiden.

Men fremtid i dine øjne er vel 10-15 år ikke?

Jeg har sådan lidt fornemmelse af, at den branche ikke kommer til at rokke ret meget i de nærmeste år.

Et andet minus jeg også fornemmer, det er ikke mange steder der arbejder med disse discipliner + det retter mere mod forskning pt. og er koncentreret omkring stor byer / universiteter.

Lønniveauet (tror jeg) ligger meget højt inden for alle 4 områder. Jeg vil tro 40k+. Der er vel alt andet lige alligevel en rimelig stor forskel på de 4 områder.

Hvis du vil have en høj løn tror jeg at du skal finde ud af hvad det kræver at gøre de forskellige ting, og så vælge det der passer mest til dig. På den måde vælger du det du er bedst i, og dermed også det hvor du har størst mulighed for at få den store pose penge:)

Sådan her tænker jeg.

Kunstig intelligens er lige en tand for abstrakt for mig. Så det ryger en tur.

Robotteknologi kan jeg lide, for der er meget fysik og ikke mindst matematik og logik. Jeg synes også det er spændende, når man arbejder med noget fysisk - det føles lidt mere virklighedsnær.

Men en ulempe jeg tænker: Det retter mere mod forskning, der er ikke mange private, der arbejder med disse discipliner - dermed lav jobudbud. Min interesse er heller ikke at sidde i en forskning afdeling på et universitet eller et eller andet sted, og arbejde med noget som ikke er aktuelt imorgen!

Desuden kan man ikke rigtigt have det som fritidshygge?

Software udvikling. Det tiltaler mig ikke vildt, at mine kompentencer kun kan udfoldes foran en computerskærm. Men at arbejde med abstraktionsniveaer, grænseflader, arkitektur tiltaler mig til gengæld. Logikken i OOP synes jeg også godt om - set i forhold til noget lav C/assembler programmering.

Embedded. Et eller andet sted synes jeg også det er fedt/gadget at arbejde med embedded. Men elektronik er ikke min stærkeste side?!

Det er lidt af et dillemma og forvirrelse.

<< < 123 > >>
t