Edits værdi?

Tags:    delphi

1.)

Hej jeg er ved at lave et emailprogram der skal kunne sende en ordentlig mail og dermed vise hvis navnet, adressen, emnet eller hvad der nu ellers kan være indeholder fejl,
SÅ:
Hvordan er det lige man tjekker en/flere edits værdier altså om de inderholder !"#¤% eller ÆØÅ eller andre mystiske tegn og så slår dem fra dvs. at der ikke skal komme den der Uspecificeret Fejl meddelse eller Raise Exception 405 men en Showmessage box hvor der stille og roligt står noget ala: Du har brugt et ikke gyldigt tegn: (tegnet)?


2.)

Kender i nogen gode delphi bøger ? Jeg har selv lige bestilt "Mastering Delphi 6" men jeg ved ikke om den er for svær at gå igang med? ....jeg er jo ret nybegynder til delphi...


Svarenes værdi:
1=75
2=75

//Xyber

[Redigeret d. 30/08-03 16:15:54 af Xyber]



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1.)

Hej jeg er ved at lave et emailprogram der skal kunne sende en ordentlig mail og dermed vise hvis navnet, adressen, emnet eller hvad der nu ellers kan være indeholder fejl,
SÅ:
Hvordan er det lige man tjekker en/flere edits værdier altså om de inderholder !"#¤% eller ÆØÅ eller andre mystiske tegn og så slår dem fra dvs. at der ikke skal komme den der Uspecificeret Fejl meddelse eller Raise Exception 405 men en Showmessage box hvor der stille og roligt står noget ala: Du har brugt et ikke gyldigt tegn: (tegnet)?


2.)

Kender i nogen gode delphi bøger ? Jeg har selv lige bestilt "Mastering Delphi 6" men jeg ved ikke om den er for svær at gå igang med? ....jeg er jo ret nybegynder til delphi...


Svarenes værdi:
1=75
2=75

//Xyber

[Redigeret d. 30/08-03 16:15:54 af Xyber]


du kan lukke det kode ind du udfører hvor den laver en fejl sådan her

try begin
kode
end
except showmessage('En Stille og rolig fejl');
end;

Det virker kun ved exefilen ikke i delphi environment


spørgsmål 2:

Programkonstruktion med Delphi
Object Pascal med Delphi

Jeg vil tro at de kan findes på biblioteket




1) Her er en funktion jeg engang skrev til at checke om bestemte tegn findes i en streng.
Fold kodeboks ind/udKode 


Den kan let ændres til at returnere det tegn der blev fundet istedet for en Boolsk værdi.

Update: Demo projekt lagt op: http://loftager.dk/udv/Contains.zip

Mvh,

Thomas Nielsen

[Redigeret d. 31/08-03 10:42:18 af Thomas (Darkstar)]



Jeg har selv løst problemet med et lille script dder kun tillader tal at forekomme i Edit'ens text og derfor må jeg sige at jeg selv tager størstedelen af UP'sene men pga. venlige (sjældne) svar får I begge lidt "gaver" :)
//Xyber



t