Ang. linux på Mac

Tags:    linux

Hej

Jeg ville bare lige høre hvordan det ser ud med at køre linux på de nye mac maskiner der også kan køre windows? er det ikke muligt? jeg mener da at have hørt at mac og linux kører på samme kerne? :-) grunden til det er at jeg starter på datalogistudiet til sommer og skal any way have ny computer, så overvejede en mac :-)

-Kent

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Utallige Linuxdistributioner har i årevis kunnet køre på Mac uden skyggen af problemer. Og det gælder både for dem der kan køre windows og dem der ikke kan.

Og nej, Linux og Mac kører ikke på samme kerne. Men på kerner der ligner hinanden.

Linux og BSD er to Unix-lignende kerner, der minder utroligt meget om hinanden i opbygning. Mac er baseret på en kraftigt modificeret BSDkerne.

Alle større og mindre distributioner idag kører uden problemer på langt de fleste arkitekturer, så det er slet ikke noget problem.

Indlæg senest redigeret d. 20.02.2007 10:47 af Bruger #8223
Ikke helt sandt Per.

Mac kernen, XNU, er faktisk en Mach-baseret kerne, som også inkludere et FreeBSD-baseret subsystem.

ok! tak! jeg skal som sagt ind og læse på KU og skal have ny bærbar, og overvejer seriøst en mac, for gider ikke så meget pis, men der skal jo helst ikke være for mange problemer med programmer der ikke kan køre på den som jeg skal bruge osv, men jeg ved de på KU udelukkende bruger linux på datalogi studiet, så hvis mac'en kan køre det skulle der ikke være nogen ko på isen :)

t