Egen server?

Tags:    diverse

Hvis jeg nu gerne vil have min hjemmeside på min egen server (i stedet for at bruge diverse hostservices), hvad skal jeg så gøre?
Og hvordan fungerer det?

Det kommer lidt an på hvilken platform du kører.

Windows-only muligheder:

Du kan vælge at bruge IIS, som følger med i Win2K og WinXP Pro, og sikkert også andre versioner. Dette er Microsoft's HTTP server implementation.

Linux & Windows muligheder:

Apache webserveren er den mest udbredte HTTP server i verdenen, og ligger bag 58% af alle hjemmesider i verdenen! Det er en meget stabil, opensource server, som kan køre på forskellige platforme, blandt andre Windows og Linux.

Herfra er der så bare at vælge og så ellers bare Google løs :)

hmm okay tak :D
men hvordan sætter man det hele op og hvor kan man købe en webserver...

du kan også bruge easyphp.com somer er en meget go server med det hele og den skal bare installeres så køere den...
den kan hentes på www.easyphp.com (du kan sagtens hente 2.0 BETA da der ikke er nogle betydningsfulde fejl...)

MVH Melgaard

Indlæg senest redigeret d. 19.02.2007 17:47 af Bruger #10647
er du sikker på det ikke er easyphp.org?

hmm okay tak :D
men hvordan sætter man det hele op og hvor kan man købe en webserver...

Du kan købe en computer i din lokale elektronikforretning.

Du skal have købt et domæne og have opsat dns for det. Jeg vil anbefale gratisdns.

Du skal sætte din computer op med fast ip.
Du skal installere Apache eller en anden webserver, og give den adgang i din firewall til at fungere som webserver (det vil sige åbn for port 80)
Du skal nu opsætte en hjemmeside på serveren og teste, at du kan tilgå den fra en anden computer i lokalnetværket.

Herefter skal du konfigurere dit domæne til at pege på din routers ydre ip (søg efter "what is my ip" på Google), og du skal konfigurere din router til at viderestile port 80 til den computer, du vil bruge som server.

Hvis du er totalt noob vil jeg ikke tro du forstod alt hvad jeg skrev. Pare spørg til det du ikke forstår, og tag det et skridt ad gangen.

forstod det godt... sån i store træk :P hehe... router? hvad er det for noget?

Jeg gik ud fra du brugte ADSL. Det har de fleste, som vil hoste noget hjemme. Det bliver ret dyrt at hoste noget hjemme, hvis du bruger et modem.

Hvis du har ADSL, har du også en ADSL-router.

nåeh ja... tak for det :)

er du sikker på det ikke er easyphp.org?

jo det var en fejl... :D

Der er til administartion på Linux et meget smart admin system der hedder WebMin.
Det spiller out-of-the-box ...

(kører det selv på f.eks Ubuntu server) dog ikke public endnu!

/johnk

t