Malloc

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej

Jeg er ved at lege lidt med malloc og er kommet frem til denne kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

Denne kode mener jeg, skulle gerne skrive 100, med mindre der sker en fejl under allokering af hukommelse, eller er jeg helt galt på den?? Så hvor er det, det går galt for mig ??

.edit: Det skal lige tilføjes at den skriver 4

Indlæg senest redigeret d. 17.02.2007 14:36 af Bruger #3789
14 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kommandoen malloc() bruges til at allokere hukommelse på heapen og er ikke nødvendig ved brug af int. Når hukommelsen allokeres sættes den ikke til nogen værdi. Du får blot stillet hukommelsen tilrådighed.

int main() {
int result = 100;
printf("%d", result);
return 0;
}

Grunden til at den udskriver "4" det skyldes at du beder den om at skrive størrelsen på din pointer ved brug af sizeof(int*), hvilket altid er 4 bytes.

Insisterer du på at bruge malloc ved int, så skal du efter du har allokeret hukommelsen, sætte den til til værdien. Når du sætter værdien, så skal du huske at dereferere din pointer ellers ændre du adressen pointeren peger på i stedet for at ændre de data den peger på. Jeg vil i øvrigt anbefale at du initialisere hukommelsen inden du bruger den og så er 100 bytes måske lige rigeligt for int. Brug i stedet sizeof(int),

int main(int argc, char* argv[])
{
int *result;
result = (int*)malloc(sizeof(int)+1);
memset(result, 0, sizeof(int)+1);
(*result) = 100; // Her sættes værdien!
if( result == NULL ) {
printf("Malloc Error");
}
printf("%d", *result);
free(result);
return 0;
}

HTH

Indlæg senest redigeret d. 17.02.2007 15:22 af Bruger #10448
I C++ (og C) kan man ikke ud fra en pointer alene vide hvor meget memory den peger på, eller om den overhovedet peger på noget, det er du nødt til at holde styr på selv. Hvis pointeren efter malloc ikke er NULL, virker malloc og du har fået det du bad om.