Rigtige valg med udd?

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej.

hmm nu er det ved at være op over, at jeg skal vælge retning til hvad jeg skal efter 9 klasse....

Men nu er jeg lige med et blevet i tvivl! Jeg kunne godt tænke mig at blive programmør/datamatikker. Jeg har snakket med min udd vejleder og han siger at det først er HTX, og derefter Datamatikker udd. Er det rigtigt?

Har bla lige snakket med en. Og han siger man ikke skal tage HTX først hvis man godt kan lide kodening. Han har tager webintegrator først og bagefter tager han datamatikker udd måske..

En anden har først taget HHX og bagefter datamatikker udd, men er så hoppet fra..

Det er næsten gjort klart at jeg skal på HTX. Men er det nu det rigtige jeg gør?

Eller hvad med multimedieprogrammør :S Er ret forvirret nu... Og især når det er så tæt på hvor jeg ellers troede jeg havde valgt rigtigt hvis jeg ikke i forvejen har det?

Med HTX har jeg jo en grund udd. Og ud fra der kan jeg jo så gå videre og har altid den til at støtte mig op af. I de 3 år hvor jeg er på HTX kan jeg jo så lave noget programmering herhjemme. Selvom der dog også er et programmeringsfag på HTX.

På forhånd mange tak.

Mvh Kehaan.

Jeg er den person der elsker og nyder at lærer noget om det der interesser mig, jeg fortrækker altid den vej der mest interesser mig og som har indflydelse på min fremtid, alt andet vil jeg nærmest skide på, hvis du er sådan en person, så drop alt HTX, HH, HG, GYM osv. det er spild af din tid og vil på ingen måder hjælpe dig igennem alle de it uddannelser.

Hvis du vælge at tag 3år gym, så spilder du 3 år af dit liv på at læse om alt mulig.

Jeg har valgt webintegrator uddannelsen ikke fordi jeg mangler viden indenfor web udvikling, men fordi jeg vil væk fra alle de folkskole fag (fysik, kemi, tysk, natur, religion) og alt det shit vi bliver tvungt i at studere selvom det ikke gavner mig på nogen som helst måde i min fremtid.

Jeg står ikke op og tænke "fuck" jeg har naturfag idag, jeg står op med et smil fordi jeg kan lide det jeg bliver undervist i.

Et andet fordel er hvis du allerede er god til at programmere, så har du mulighed for at studere selv andre ting imens du tager uddannelsen som jeg selv gøre nu.

Jeg er heldig at jeg har 3 forskellige venner, der går på de 3 forskellige uddannelser (ingeniørhøjskole, datalogi, og datamatikker). Så jeg har kendskab til hvad de bliver studeret I, jeg prøver at følge deres fodspor langsomt indtil jeg skal selv starte på en af de uddannelser, så er jeg klar :D

Min vej => Folkeskole => 3dcollege => webintegrator => datamatikker => datalogi (skære ned på fag fordi datamatikker uddannelsen) => ???

på den måde så har jeg ihvertfald ikke spildt en del af mit liv på noget jeg selv ikke kan lide, "Mit Liv", ingen skal tvinge mig til at lærer noget jeg ikke vil lærer noget om.

så imens du lærer noget om naturen så lærer jeg noget om design pattern, imens du lærer tysk, så lærer jeg rubyonrails, imens du arbejder med det du hader, så arbejder jeg med det jeg elsker :D

Hvad vælger du så?

Hej igen.

Så er der gået cirka et år, inden denne tråd startede op. Jeg går nu i andet år på HTX. Jeg har slet ikke fortrudt min beslutning om netop dette sted. Vi har matematik,dansk og Fysik på A hvilket jeg kan bruge til videre forløb.

På tredje år kan jeg tage programming som valgfag, hvilket jeg vælger at gøre. Problemet er dog stadig tanken om hvad der er bedst? Jeg tror at valget stadig ligger på datamatikker eller datalog. Men hvilket jeg skal tage efter HTX, er jeg dog endnu i tivl i.

Jeg kan se at det tager 2 år og 6 måneder ved en datamatikker uddannelse, og ved datalogi 5år sammenlagt. Datamatikker virker her fra mit synspunkt, som et sted som hurtigt får tingene overstået, men ikke går rigtigt i dybden med tingene.

Men har tingene ændret sig? Er datalogi stadig det bedste? Eller er datamatiker også en god mulighed?

På forhånd tak.

Mvh Kehaan.

Indlæg senest redigeret d. 01.10.2008 18:16 af Bruger #6577
Hej Kehaan,
nu er jeg datamatiker og har arbejdet i ca 1 år. jeg ville lige fortælle dig noget
her på arbejdet kende jeg folk der har taget et datalog udd, derefter datamatiker udd for at lære noget praktisk da man på datalogi udd KUN få teori.
nu hvor jeg har arbejdet i ca 1 år, har jeg tænkt mig at tage et datalogi eller it-ingeniør udd bare for at overbygge mit datamatiker.
så mit råd er tage et datamatiker udd når du har arbejdet lidt og har fået lidt erfaring fra arbejdet market kan du altid læse noget mere. og de tid du har brugt på datamatiker udd er ikke tabt da du kan få merit på de andre udd.

Hilsen Aram

<< < 12 > >>
t