Bruger/Post system

Tags:    php

hejsa allesammen.

jeg vil godt i gang med at lave et bruger/post system.

men har ingen ide om hvad strukturen er?

man skal kunne:
Oprette sig som bruger
Se/søge andre profiler
Sende og modtage post fra andre brugere

Nogen der kan forklare lidt om hvad der skal oprettes af tabeller,og lidt om hvordan de skal se ud?

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hehe...

Det jeg har skrevet ovenover er en oversigt over hvad der skal oprettes af tabeller, og hvordan disse hænger sammen.

"Tables" oversigten skulle være nem nok at forstå, men forklarer det alligevel.
Det første navn, er tabellens navn, og derefter står de indledende felter i parentes. "access" er adgangsniveau.

Det næste er en oversigt over hvordan de hænger sammen - en simpel normalisering af databasestrukturen.

Som du kan se i tabellerne profilez, imagez og uploadz er der et felt der hedder authz. Det refererer til id'et i tabellen authz. Ligeledes gør from (eller author) feltet i messagez.

Z'et brugere jeg til at finde ud af hvilke felter der refererer til en tilsvarende tabel.

Måske en SQL-streng kan illustrerer idéen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så kan man altid udvide denne sql med ban-check og et billede:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og man kan selvfølgelig blive ved... :)

imagez og uploadz tabellerne er måske lidt overkill og kan nok godt smeltes sammen til een tabel.

Indlæg senest redigeret d. 07.02.2007 22:58 af Bruger #10216
Hvis det kun er de funktioner du har stående der, som du vil implementere, er det jo ikke mange tabeller.
Så skal du jo kun bruge en tabel til beskeder, logins og profiler (logins og profiler holder jeg helst adskildt)

Så er dine funktioner dækket.

Til et billede kan man bare bruge profil-tabellen. Men hvis jeg kan gennemskue dit projekt korrekt, så vil du gerne have flere billeder tilknyttet. Så derfor skal der også bruges en tabel til dette.

Alle tabeller skal minimum id med auto-increment. Dog kan jeg godt li' at have nogle "updated/-by" og "created/-by" værdier med også, og evt. noget delete og active.

For at få et indblik:
Fold kodeboks ind/udKode 

Til ovenstående tabel, tilknytter man så sin profil tabel, hvor denne tabel skal indeholde en kolonne med reference til authz tabellen.
Jeg bruger Z til at genkende referencer senere i min kode.

skal der kun oprettes en tabel siger du?

jeg troede at der skulle være en "upload 'tabel'", en "bruger oplysninger tabel og en brugernavn og password tabel, altså i alt 3 tabeller.?

det er en start, jeg vil også ha lavet admin system, men det må komme når jeg kommer lidt mere ind i det hele :)

Okay, en af os har tydeligvis misforstået dansk tegnsætning... ;)

En tabel til beskeder, logins, profiler betyder: en tabel til beskeder, en til logins og en til profiler.

Men der er passer af udvidelser:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det er pretty basic af hvad du skal bruge af tabeller for at opbygge en bruger(med profil). Håber du kan tyde det.

Indlæg senest redigeret d. 07.02.2007 11:23 af Bruger #10216
"pretty basic" er for enklt til mig åbenbart, jeg er desværre ikke helt med i det du skriver, kunne du beskrive din "kode" nærmere? :)

t