Huske position på Side

Tags:    html css

Jeg er ved at udvikle en webshop, og er støt ind i et "problem".

Når man har valgt kategori, vises der 30 vare per side. Mit "problem" er så, at hvis man eks. er scrollet halvvejs ned på siden, vælger en vare, og så klikker tilbage - Ja så hopper browseren op i toppen igen.

Kan man på nogen måde få den til at huske placeringen?

10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det har formentlig noget at gøre med de headers der bliver sendt. Anvendes der en sikker forbindelse? Angiver du at siden ikke må caches?

"Der bliver bare sendt standard headers", og det er?

Fx på en PHP-side inkluderer "standard headers" normalt no-cache.

Hvis man bruger javascript til at simulere at tryk på "Tilbage" knappen husker de fleste kendte browsere den gamle position:

Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker dog ikke hvis du har sendt POST variable med i det oprindelig request.

Hvilken browser?

Jeg fandt følgende ved søgning på google:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=170463

Allan, det er ikke en sikker forbindelse.

Der bliver bare sendt standard headers, og jeg angiver ingen steder at siden ikke må caches.

Jeg har haft problemet i IE og Firefox.

Jeg bruger php, og jeg angiver ikke nogen headers. Så det er bare de "standard" headers der bliver sendt med.

Men er det browseren job at huske placeringen, og i såfald hvad får den til ikke at gøre det?

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 02.02.2007 23:49 af Bruger #6788
Ja, det er noget browseren normalt selv klarer. Du kan dog også godt forsøge at "tvinge" browseren til at fungere på den måde, fx ved at indsætte et id i koden ved alle varerne, og så lade hver af dem linke til sig selv - således at et klik på en vare blot vil sende brugeren til det sted på siden, og så med JS videresende til detaljesiden. Altså:
"/varer" <klik> "/varer#vare1" <JS> "/varedetaljer?id=1"
:-)

Det er dog en uhyggelig dårlig måde at gøre det på (bl.a. skal HTML'en linke til detaljer-sider, så det også fungerer hvis folk ikke har JS aktiveret, men det kan også lade sig gøre, var bare for at give dig ideen), så prøv i stedet at smide et link til siden, så vi kan se hvad der går galt.

Jeg er bare interesseret i at vide hvilke ting der kan få en browser til ikke at huske positionen. Diverse grimme hacks holder jeg mig fra.

Opdager at jeg har glemt at smide et link til siden:

http://kvik-musik.dk

...

t