Først lad mig porientere at jeg kun skriver i dette forum fordi der ikke er et assembler forum her på udvikleren.
Det vil nok være passende at definere idéen nærmere.
Os der er koblet på internettet svømmer jo efterhånden i vira, orme, trojaner og meget andet godt og jeg er egentlig ved at blive lidt træt af det. Derfor fald tanken mig ind at det måske kunne være en sjov idé at prøve at konstruere en virus designet til at inficere folks computere for derefter at scanne harddiske, bios osv. for virus. Jeg mener, der er rigtig mange der enten ikke gider at have et antivirus program installeret eller ikke gider at gøre sig umage med at finde et godt et og dette hjælpen jo ikke ligefrem på verdenssituationen.
Denne antivirus virus (AVV)vil ikke inficere folks filer o.lign, men blog lægge sig i hukkommelsen hvor den vil udføre sit værk så ubemærket som muligt. Dette vil sige at den kun vil eksistere i en given periode, næmlig til computeren bliver slukket, og udermere vil jeg også mene at det vil være praktisk at den sletter sig selv fra hukkommelsen når den er færdig.
Nuvel, den vil være nød til i størrer eller mindre grad at kunne identiticerer vira, orme, trojans, etc. uden at have en egentlig virusdatabase med sig, det siger jo sig selv at det vil fylde alt for meget, databasen vil istedet være at finde på en secure server som vil være placeret et eller andet sted uden udleveringsaftale
Så kan AVV'en sende en anmodning til serveren, og serveren vil så give besked tilbage om hvilke tiltag der skal gøres.
Da vi jo ikke er interesserede i at ødelægge folks computere bliver der nødvendigvis nød til at være en form for sikkerhed, fx. vil der være visse kritiske systemfiler som man måske ikke bør røre ved etc.
Når AVV'en er færdig, vil den ligge en lille besked på skrivebordet el.lign. hvor i der står er der har været besøg af en godarted virus, hvilke filder der er inficerede, hvilke der er blevet repereret og hvilke der ikke er. Der vil også være et link til en hjemmeside hvor man kan give besked hvis der er gået noget galt, således at man kan gøre tiltag for at det ikke sker igen.
Jeg kunne skrive meget meget mere, men jeg tror at idéen er feset ind.
Nuvel, jeg har ikke tænkt mig at gøre virkelighed af det her, jeg har hverken talent, viden eller tid til det, men jeg synes at det er en god idé og hvad jeg egentlig bare er interesseret i er om det er en god idé og om det er sandsynligt at det kan lade sig gøre.