IDÉ! Antivirus Virus.

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Først lad mig porientere at jeg kun skriver i dette forum fordi der ikke er et assembler forum her på udvikleren.

Det vil nok være passende at definere idéen nærmere.
Os der er koblet på internettet svømmer jo efterhånden i vira, orme, trojaner og meget andet godt og jeg er egentlig ved at blive lidt træt af det. Derfor fald tanken mig ind at det måske kunne være en sjov idé at prøve at konstruere en virus designet til at inficere folks computere for derefter at scanne harddiske, bios osv. for virus. Jeg mener, der er rigtig mange der enten ikke gider at have et antivirus program installeret eller ikke gider at gøre sig umage med at finde et godt et og dette hjælpen jo ikke ligefrem på verdenssituationen.

Denne antivirus virus (AVV)vil ikke inficere folks filer o.lign, men blog lægge sig i hukkommelsen hvor den vil udføre sit værk så ubemærket som muligt. Dette vil sige at den kun vil eksistere i en given periode, næmlig til computeren bliver slukket, og udermere vil jeg også mene at det vil være praktisk at den sletter sig selv fra hukkommelsen når den er færdig.

Nuvel, den vil være nød til i størrer eller mindre grad at kunne identiticerer vira, orme, trojans, etc. uden at have en egentlig virusdatabase med sig, det siger jo sig selv at det vil fylde alt for meget, databasen vil istedet være at finde på en secure server som vil være placeret et eller andet sted uden udleveringsaftale ;) Så kan AVV'en sende en anmodning til serveren, og serveren vil så give besked tilbage om hvilke tiltag der skal gøres.

Da vi jo ikke er interesserede i at ødelægge folks computere bliver der nødvendigvis nød til at være en form for sikkerhed, fx. vil der være visse kritiske systemfiler som man måske ikke bør røre ved etc.

Når AVV'en er færdig, vil den ligge en lille besked på skrivebordet el.lign. hvor i der står er der har været besøg af en godarted virus, hvilke filder der er inficerede, hvilke der er blevet repereret og hvilke der ikke er. Der vil også være et link til en hjemmeside hvor man kan give besked hvis der er gået noget galt, således at man kan gøre tiltag for at det ikke sker igen.

Jeg kunne skrive meget meget mere, men jeg tror at idéen er feset ind.

Nuvel, jeg har ikke tænkt mig at gøre virkelighed af det her, jeg har hverken talent, viden eller tid til det, men jeg synes at det er en god idé og hvad jeg egentlig bare er interesseret i er om det er en god idé og om det er sandsynligt at det kan lade sig gøre.

well det skal sikkert nok kunne lade sig gøre, men jeg tror der ville følge en masse sagsanlæg med idet du nemt vil kunne spores og folk i det hele taget er imod fremmed software på deres computere som de ikke selv har installeret.

Det farlige ved det er, at hvis en hacker el. li. får fat i denne "virus" og ændrer i den, så den bliver skadelig, er det jo ikke så smart mere.. I det tilfælde, vil der rejses sag imod dig.

Så tror lige at du skal tænke dig lide bedre om, inden du kommer med sådan et forslag.

Først kommentar: Dette er netop grunden til at serveren skal stå i et land uden udleveringaftale ;-)

Anden kommentar: Jeg er helt enig, men der er dog en række tiltag man kan tage. Grunden til at virusen ikke skal inficere filer, men kun have en meget kort livscyklus er netop at prøve at forhindre at den bliver opdaget eller "fanget".

Og så vil jeg lige endnu engang minde om at dette kun er tankespind.

Hvis man ville kunne fange denne fil, og kunne ændre dens indhold, ville man jo også kunne ændre dens livscyklus, og den "mission", således, at den inficerer filer, ødelægger systemet el. lig. Altså lave den om til en skadelig virus.

Hvis man ville kunne fange denne fil, og kunne ændre dens indhold, ville man jo også kunne ændre dens livscyklus, og den "mission", således, at den inficerer filer, ødelægger systemet el. lig. Altså lave den om til en skadelig virus.

Ja, men så ville denne eventuelle hacker jo også have evner til at lave en selv.

Man kan ikke lave noget er skal bruges på nettet hvis man er bange for hackere.

M.v.h. Johnny.

Altså....jeg tror ikke det ville være umuligt, men nok snarere meget ulovligt. Du bryder jo ind i folks computer for derigennem at undersøge om de har virus.

Tilsvarende eksempel: En person vælger at bryde ind i folks hjem for at checke om der er røvere der. Naturligvis ødelægger han ikke noget , stjæler intet og efterlader sig intet spor (for ikke at blive fanget). Når personen har checket huset skriver han en seddel på deres spisebord hvor der står at der har været besøg af en godartet indbryder og skriver om der har været indbrud...Desuden ligger han lige billeder lige billeder af tyvene som han har taget billeder af ved samme lejlighed, i tilfælde af der var indbrud.

Det er forhåbentlig tydeligt at ovenstående eksempel er dybt ulovligt...Bare fordi man er dybt irriteret over virus og mener folk er dumme eller uvidende hvis de ingen antivirus har, giver det ingen ret til at bryde ind i folks privatliv for derigennem at påtvinge dem et check af deres computer.

Nedenstående artikel kan være interessant at læse omkring sikkerhed og konstruktion af sikre applikationer.

http://jess.heidrun.dk/cv/BuildingSecureApp.pdf

Jeg ved ikke hvor meget jeg egentlig har at sige til de kommentarer der er kommet intil nu, men mit udgangspunkt var at vi idag svømmer i div. former for vira og det bliver næppe bedre med tiden, altså er vi nød til at finde en kur. Kuren kunne til dels være anti virus software, men noget er godt og andet dårligt, tit koster det penge og er iøvrigt besværligt for den jævne borger at have med at gøre, derved kom idéen om at skabe en kur på de samme præmisser.
Ja det ville være ulovligt, men ville det være det værd? Ja, det ville være at "bryde ind i folks hjem" men ville folk forstå?

Jeg synes, selvom det næppe fører noget med sig, at det er værd at tage op til debat.

Jeg syntes, at hvis folk virkelig ikke vil have virus, så skal de da nok selv sørge for at opdatere deres scannere, og scanne deres computere.

Hvis de er ligeglade, så lad dem være ligeglade.

Det kan hverkern du, eller nogen som helst gøre noget ved.!

Jeg flere holdninger.
For det første går det også ud ovre os andre når folk vælger at være ligeglade. Inficerede filer o.lign. bevæger sig i en stadig strøm mellem folks computere hvilket ikke ligefrem gavner situationen.
Så er der dem der rent faktisk vælger at beskytte sig, de betaler potientielt mange penge for det, og lad mig gøre det helt klart at jeg personligt har svært ved at acceptere at firmaer kan tjene penge på andre folks ulovligheder.
Man kan naturligvis vælge at beskytte sig med noget freeware antivirus, men den jævne bruger har ingen idé om hvad der er godt og skidt, og selvom man finder et godt program kræver det tit stadig at man betaler for at få den fulde funktionalitet. Jeg er fx. meget glad for avg som jeg synes er udemærket, men jeg har ikke råd til at betale for den fulde funtionalitet. Ydermere er der også det faktum at antivirus sjældent er en engangsudgift.

Til slut vil jeg bare porientere at jeg ikke ønsker en ondartet diskution her, kun fornuftige for og imod argumenter. Der er stadig kun tale om tankespin så drop lige de unødvendige udråbstegn ik?

<< < 12 > >>
t