Så skal universet kortlægges

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Jeg har længe gået og leget med idéen om at konstruere mit eget virtuelle univers, men det er lettere sagt end gjort.
Problemmet er ikke den grafiske side, for i første omgang er det bare konstruktionen der intereserer mig, senere hen kan man altid lave en grafisk engine hvis det skulle være interesant.

Jeg har jo mine egne idéer om hvordan det skal gøres, men lytter gerne til andrs meninger.

Det er vigtigt at bemærke at det virtuelle har de samme grundlæggende træk som det virkelige univers. Det er grænseløst, men ikke uendeligt og det ekspanderer. Det mest kende eksempel at forestille sig overfladen på en ballon mens den bliver pustet op.

Det største problem, synes jeg, er at man ikke kan bestemme ud fra et andet, fx. hvis man bevæger sig fra A til B har man tilbagelagt en bestemt afstand, men bevæger man sig tilbage til punkt A er afstanden lige pludselig størrer.

Hvis vi tager et 1 dimesionelt unives som udgangspunk, kan vi bruge enhedscirklen som eksempel. Vi har en cirkel hvor cirklen (ikke overfladen) er universet. Der ud over har vi et 2d centrum og koordinatsystem og til sidst en vector (radius) som pejer på et punkt på et punkt på cirklen.
For at definere et punkt kan vi enten tage udgangspunkt i vinklen på vectoren eller x og y værdierne. Problemet med førstnævnte er at i højere dimensioner skal der, mildest talt, krævende beregninger til og problemet med sidstnævte er at man bliver nød til at tage udgangspunkt i en statisk vector/radius. Jeg kan bedst lide den sidste metode. Husk pythagoras: x^2 + y^2 = r^2, dette gæller også for vores univers, altså: x^2 + y^2 + z^2 + t^2 = r^2 Dette er i 4 dimensioner, men ligesom vi er nød til at tage udgangspunkt i 2 dimensioner for at definere et 1 dimensionelt univers er vi også nød til at tage udgangspunkt i 4 dimensioner for at definere vores eget.

Jeg kunne skrive meget mere, men det er vist nok for nu.

13 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
vi definerer den ukendte dimension som værende tiden. Tid er et relativt begreb som er svært at definere, og det er defor belejligt at gå ud fra at den 4. dimension er tid.

Jeg tror, pizza er den fjerde dimension!

wow, jeg troede ikke at nogen ville svare på en så gammel tråd, beklager at jeg ikke har været her til at kommentere.

Anyway, hele idéen med det er at komme på en måde at representere "rummet" 4d, men visualisere det i 3d, da vi som mennesker jo har visse vanskeligheder med at opfatte det firdimensionelle ;)

<< < 12 > >>
t