Så skal universet kortlægges

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Jeg har længe gået og leget med idéen om at konstruere mit eget virtuelle univers, men det er lettere sagt end gjort.
Problemmet er ikke den grafiske side, for i første omgang er det bare konstruktionen der intereserer mig, senere hen kan man altid lave en grafisk engine hvis det skulle være interesant.

Jeg har jo mine egne idéer om hvordan det skal gøres, men lytter gerne til andrs meninger.

Det er vigtigt at bemærke at det virtuelle har de samme grundlæggende træk som det virkelige univers. Det er grænseløst, men ikke uendeligt og det ekspanderer. Det mest kende eksempel at forestille sig overfladen på en ballon mens den bliver pustet op.

Det største problem, synes jeg, er at man ikke kan bestemme ud fra et andet, fx. hvis man bevæger sig fra A til B har man tilbagelagt en bestemt afstand, men bevæger man sig tilbage til punkt A er afstanden lige pludselig størrer.

Hvis vi tager et 1 dimesionelt unives som udgangspunk, kan vi bruge enhedscirklen som eksempel. Vi har en cirkel hvor cirklen (ikke overfladen) er universet. Der ud over har vi et 2d centrum og koordinatsystem og til sidst en vector (radius) som pejer på et punkt på et punkt på cirklen.
For at definere et punkt kan vi enten tage udgangspunkt i vinklen på vectoren eller x og y værdierne. Problemet med førstnævnte er at i højere dimensioner skal der, mildest talt, krævende beregninger til og problemet med sidstnævte er at man bliver nød til at tage udgangspunkt i en statisk vector/radius. Jeg kan bedst lide den sidste metode. Husk pythagoras: x^2 + y^2 = r^2, dette gæller også for vores univers, altså: x^2 + y^2 + z^2 + t^2 = r^2 Dette er i 4 dimensioner, men ligesom vi er nød til at tage udgangspunkt i 2 dimensioner for at definere et 1 dimensionelt univers er vi også nød til at tage udgangspunkt i 4 dimensioner for at definere vores eget.

Jeg kunne skrive meget mere, men det er vist nok for nu.

13 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan du eventuelt komme med en illustration? For det lyder spændende, men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, udover du selvfølgelig vil lave dit eget "univers".

Afstanden bliver ikke større:
"x^2 + y^2 + z^2 + t^2 = r^2"
F.eks.
(5m)^2+(4m)^2+(6m)^2+(10s)^2 = r^2 <=>
25m^2+16m^2+36m^2+100s^2 = r^2 <=>
77m^2+100s^2 = r^2
så se man afstanden 10 sekunder senere:
77m^2+400s^2 = r^2

Afstanden er ikke større, men det er kun tiden der er blevet større.
En helt anden ting er at jeg slet ikke kan overskue hvad "r" skulle være. Jeg har ikke hørt om hvordan man kan udregne kvadratroden af f.eks. "5a+6b", og det er vel det som du skal bruge her?

Jeg tror at det ville være nemmest at adskille tid og afstand, er der nogen problemer i det?

hmm.. hvis jeg sku gøre det her tror jeg jeg ville tage udgangspunkt i et 3d rum. I dette rum ville der så 'leve' nogle objekter som bevæger sig væk fra centrum med en hastighed defineret af afstanden til centrum(hvis universet er representeret ved en kugle).
Dette vil dog resulterer i problemer med opløsningen af 'overfladen' af universet, men det kan vel løses ved at opdaterer overfladen en gang i mellem, fx når overflade-objekterne ligger med en given afstand.
I denne model vil det dog ikke være muligt at se alting samtidigt, den vil være tidsafhængig, men jeg syns måske også det er det mest overskuelige, især hvis du vil ha noget grafik ind over?

Kodeordet er Hypersphere, jeg er selv i gang med at sætte mig selv ind i det.
Som man kan illustrere et 2d univers på overfladen af en 3d kugle, vil det være logisk at antage at vores univers svarer til overfladen af en "hypersphere"

Det er vanskelig matematik og koncept, men jeg arbejder på det.

Her er et link:
http://mathworld.wolfram.com/Hypersphere.html

Dette ser ud til at være en god side om emnet, men jeg har dog ikke haft tid til at nærlæse den endnu.

http://www.geocities.com/jsfhome/Think4d/Hyprsphr/contents.html

Kodeordet er Hypersphere, jeg er selv i gang med at sætte mig selv ind i det.
Som man kan illustrere et 2d univers på overfladen af en 3d kugle, vil det være logisk at antage at vores univers svarer til overfladen af en "hypersphere"

Det er vanskelig matematik og koncept, men jeg arbejder på det.

Her er et link:
http://mathworld.wolfram.com/Hypersphere.html

Det ser rimelig spændende ud. Tror jeg er ved at få ideen;) Matematiken skal dog lige kigges ordenligt igennem, for det er rimelig avanceret...:)

Jeg tror at den bedste forklaring må være at jeg vil simulere overfladen af en 4d kugle, det kunne også være en 4d torus, men så ville den nødvendige matematik først blive avanceret ;-)

Jeg tror at den bedste forklaring må være at jeg vil simulere overfladen af en 4d kugle, det kunne også være en 4d torus, men så ville den nødvendige matematik først blive avanceret ;-)

Du mener vel overfladen af en 5d kugle?:)

Hvad ville fordelen ved en torus være?

jeg mener overfladen af en 4d kugle (hypersphere) og jeg tror ikke at der ville være en fordel ved en torus

jeg mener overfladen af en 4d kugle (hypersphere) og jeg tror ikke at der ville være en fordel ved en torus

Hvis overfladen af en 2d kugle er 1d og overfladen af en 3d kugle er 2d, er overfladen af en 4d kugle vel 3d?:)
Var det ikke meningen at tiden også skulle med som en seperat dimension, eller er det bare mig der ikke er den skarpeste knib i skuffen?:D

<< < 12 > >>
t