xhtml strict og target

Tags:    html css

Hej derude

jeg er lige begyndt at rode med xhtml strict og er stødt ind i et problem.

Før i tiden brugte jeg target="_blank" hvis jeg nu havde et link/billede eller andet hvis det var noget som i den forstand ikke havde med siden at gøre. Så folk ikke blev smidt væk fra siden når de evt ville læse det.

Men her i xhtml strict er target jo ikke en lovlig attribute, så er der en anden måde man kan få dette til at lykkes på ? evt med css

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Target er ikke lovlig, og der er ikke en anden måde at gøre det på, med mindre du vil lave et JavaScript popupvindue. En løsning kunne være at bruge transitional i stedet for strict. Men jeg vil dog anbefale dig at tænke over hvorfor den er fjernet fra html strict. Det er fordi det er møg irriterende, når hjemmesider forsøger at åbne nye vinduer.

Overvej hvorfor du gerne vil have linket åbnet i et nyt vindue, og overvej om det er en god eller dårlig ide at åbne det i et nyt vindue. Som regel er det en dårlig ide.

i visse tilfælde kan jeg sagtens se det som en dårlig ide ja...

men lad os fx sige at du har et link side, med links til fx venner. Når folk trykker på dem vil man jo heller ikke have dem til at hoppe væk fra sin egen side.

Der problemet ligger det der skulle åbne i nyt vindue er ikke noget der har at gøre med selve sitet og popups er jeg selv en stor modstander af, men siger ellers mange tak for hjælpen :D

t