Jeg kan godt tilslutte mig at man ikke skal vælge uddannelse pga. kardinaliteten af piger, men det må fandme (for de flestes vedkommende) alligevel veje lidt på vægt skålen.
angående omhvor vidt der er frit valg efter HTX, er også nogenlunde rigtigt. Jeg bladrede lige lidt Aarhus universitets uddannelses katalog, og måtte konstanterede at der faktisk også var frit valg for mig som Matematisk stx'er, omend der faktisk flere muligheder end for en HTX'er, men så er vi altså ude i de meget eksotiske og humanistiske fag. dette er altså ikke et gyldigt argument for at vælge det ene frem for det andet.
valget af ungdomsuddannelse kan derved heller ikke falde på dit valg om fremtidig uddannelse, og hvad angår seriøsiteten så kan vi jo lade statestikken tale:
http://www.uvm.dk/statistik/gymnasie/gymkarakter2005og2006.htm?menuid=551010den viser at stx'erne i gennemsnit får bedre karakterer...
og så er der den der med at pjatte, for det første er det lærer afhængigt, for andet havde vi den slags lærerne på mit gymnasie i sin tid.
Mobning var heller ikke noget problem der hvor jeg gik. De ældre studerende ville også hjælpe hvis de kunne. Men det er igen en skole afhængig ting, og gymnasiet må være en mere inhomogen størrelse end htx, deraf også en større sandsynelighed for mobning, omend det primært er noget der finder sted 6.klasse.
Gymnasiet skal dog ikke gøres til den helligegral, men det skal HTX fandme heller ikke. HTX har uden tvivl sin berettigelse. Hovedforskellen ligger i at gymansiet skal være almendannende, hvilket er grunden til at jeg valgte det, og HTX skal være erhvervs orienteret (det hedder trodsalt en erhvervsgymnasialudannelse). HTX er derfor pr. definition mere snævert fagligt end gymnasiet. Denne forskel har ingen betydning i en evt. fremtidig akademisk karriere.
mvh
Troels