htx?

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Nogen her der kan sige noget om hvordan htx er? Jeg har hørt at største-delen af eleverne søger til htx fordi de ikke er gode til de sproglige fag. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

22 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 13 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
well min erfaring er også at selvom bekendgørelsen siger at man skal lave lige meget arbejde på uddannelserne er det langt fra tilfældet. Det kan godt været at det har noget at gøre med de lærerer, som de forskellige institutioner tiltrækker, men jeg er ret overbevist om at lektiebyrden langt fra er den samme på tværs af uddannelserne

Tak for alle tilbagemeldingerne, fedt at få noget at vide om emnet:)
Jeg har ikke noget imod sprog og havde egentlig regnet med at tage tysk på a eller b-niveau.
@søren Jeg havde egentlig heller ikke tænkt mig at tage htx for at undgå sprog, men for at komme op på et højere teknisk niveau. Den fordom som jeg går rundt med er nemlig at en stor del af eleverne tager htx fordi at de vil slippe for det sproglige, men egentlig ikke er bedre til det tekniske.

Efter stx/htx/? skal jeg have en videregående uddannelse med henblik på at blive programmør. Der vil htx være bedst?

En helt anden ting er programmerings-faget og it-faget. Hvor højt/lavt er niveauet der? Jeg kan ikke forestille mig at der er krav om at kunne programmere inden, og det vil jo blive rimelig kedeligt hvis højdepunktet er en chat mellem 2 computere...

Når der bliver arbejdet på tværs af fag betyder det så mere praktisk og mindre teoretisk arbejde?

Jeg gik selv på gymnasiet i sin tid, og jeg har aldrig fortrudt det. Hvis du gerne vil være programmør så skal ikke vælge htx KUN fordi du kan få programmering. men du skal derimod vælge din uddannelse så du kan få afprøvet nogle ting, eller få lært noget du ellers aldrig ville gjort.

Alle de der latterlige fag som oldævl, religion osv. som gymnasiet har, ville jeg ALDRIG har sat mig ned og læst op på, det var til tider også røvkedeligt, men de danner alligevel et godt billede af vores verden idag, f.eks. hvorfor hedder Delphi Delphi, hvorfor hed Linux udgaven Kylix? altsammen har rødder i oldævl.

Jeg valgte gymnasiet fordi det er en almen dannende uddanelse, der er med til at gøre mig til et mere helt menneske. Det var det rette valg for mig, men derfor er det jo ikke sikkert at det er for dig.

Derudover er det ligegyldigt hvilken af uddannelserne du vælger, du bliver IKKE en bedre programmør af at have taget htx.

mvh Troels

ps. Der findes piger på gymnasiet...

Jeg gik selv på gymnasiet i sin tid, og jeg har aldrig fortrudt det. Hvis du gerne vil være programmør så skal ikke vælge htx KUN fordi du kan få programmering. men du skal derimod vælge din uddannelse så du kan få afprøvet nogle ting, eller få lært noget du ellers aldrig ville gjort.

Alle de der latterlige fag som oldævl, religion osv. som gymnasiet har, ville jeg ALDRIG har sat mig ned og læst op på, det var til tider også røvkedeligt, men de danner alligevel et godt billede af vores verden idag, f.eks. hvorfor hedder Delphi Delphi, hvorfor hed Linux udgaven Kylix? altsammen har rødder i oldævl.

Jeg valgte gymnasiet fordi det er en almen dannende uddanelse, der er med til at gøre mig til et mere helt menneske. Det var det rette valg for mig, men derfor er det jo ikke sikkert at det er for dig.

Derudover er det ligegyldigt hvilken af uddannelserne du vælger, du bliver IKKE en bedre programmør af at have taget htx.

Er faktisk også noget jeg har tænkt på. Den viden man får fra de fag som man ikke gider er noget man ikke hente ved at studere selv. Den eneste mulighed næsten er at blive "tvunget" til det. Tilgengæld er jeg 100% sikker på at matematik nok aldrig bliver et problem. Der er min interesse simpelt hen for stor.
Den eneste ting er den anden arbejdsform som jeg utrolig gerne ville høre noget mere om. Men det jeg har læst mig til er at det er meget med praktiske ting og at gøre tingene selv?

ps. Der findes piger på gymnasiet...

Jamen, så er den da afgjort. Goodbye til htx;)

Rigtig mange fra min klasse på htx har valgt det for at slippe for tysk :P. Desuden har htx-piger en IQ i modsætning til stx-piger :P.

Edit: det der med piger og IQ tager jeg tilbage igen :P

Indlæg senest redigeret d. 18.03.2007 08:31 af Bruger #3275
Jeg kan godt tilslutte mig at man ikke skal vælge uddannelse pga. kardinaliteten af piger, men det må fandme (for de flestes vedkommende) alligevel veje lidt på vægt skålen.

angående omhvor vidt der er frit valg efter HTX, er også nogenlunde rigtigt. Jeg bladrede lige lidt Aarhus universitets uddannelses katalog, og måtte konstanterede at der faktisk også var frit valg for mig som Matematisk stx'er, omend der faktisk flere muligheder end for en HTX'er, men så er vi altså ude i de meget eksotiske og humanistiske fag. dette er altså ikke et gyldigt argument for at vælge det ene frem for det andet.

valget af ungdomsuddannelse kan derved heller ikke falde på dit valg om fremtidig uddannelse, og hvad angår seriøsiteten så kan vi jo lade statestikken tale:
http://www.uvm.dk/statistik/gymnasie/gymkarakter2005og2006.htm?menuid=551010
den viser at stx'erne i gennemsnit får bedre karakterer...

og så er der den der med at pjatte, for det første er det lærer afhængigt, for andet havde vi den slags lærerne på mit gymnasie i sin tid.

Mobning var heller ikke noget problem der hvor jeg gik. De ældre studerende ville også hjælpe hvis de kunne. Men det er igen en skole afhængig ting, og gymnasiet må være en mere inhomogen størrelse end htx, deraf også en større sandsynelighed for mobning, omend det primært er noget der finder sted 6.klasse.

Gymnasiet skal dog ikke gøres til den helligegral, men det skal HTX fandme heller ikke. HTX har uden tvivl sin berettigelse. Hovedforskellen ligger i at gymansiet skal være almendannende, hvilket er grunden til at jeg valgte det, og HTX skal være erhvervs orienteret (det hedder trodsalt en erhvervsgymnasialudannelse). HTX er derfor pr. definition mere snævert fagligt end gymnasiet. Denne forskel har ingen betydning i en evt. fremtidig akademisk karriere.

mvh
Troels

Jeg kan godt se hvad du mener makker men.

Vi har altså linjer jeg har intet med virksomheds erhver.

angående det med karaktere kig på antal af elever og så tag ned på en htx skole og kig på det vi laver og så gå ikke hen og spørg KOM IT linjen men spørg Mat/fys kom og se hvad vi kan og se vores nivua i stedet for bare at sige når de har det samme som os yea right vores mat er Teknisk mat.

Til aller sidst vil jeg sige dem som høre at HTX er nemmere end STX skal lukke røven det er det samme vi har hver vores styrker og svagheder, men vi skal kræft ikke dømmes efter en statistik det er jo latterligt når ¨der 7% på htx så er det jo unfair

Piger ligger ikke tungt på vægt skålen når man vælger for dem som vælger ved hvad de laver (dem som består som HTX)

alt jeg ved fra det jeg har hørt fra HCØ og NBI er de Glade for HTX elever fordi vi kan klare pres og stres

Hilsen Magnus

HTX-A06-09

de 7% svarer til 2200 eksaminander, det vil i praksis sige dem der får et eksamensbevis. og det er faktisk så stort et antal at der skal en del personer til for at give udslag, statestikken er gyldig og fair.

så hold op med piv og kom med nogle saglige argumenter istedet for "unfair", "glade for" og "kom ned og se os".

HTX er ikke en dårlig uddannelse, sådan skal det ikke forstås, Det er 2 forskellige uddannelser, som jeg har skrevet tidligere.

ok det er godt

jeg fatter bare ikke studie vejleder som siger kan du ikke klare STX så kan du altid tage HTX.

De får htx til at lyde som et sted med idioter.

de ting vi laver som skiller os far STX er at vi primært laver praktiske ting i et fag som teknologi vores Fys og kem er meget besæret på forsøg og experimenter.

lige som mat er meget med teknisk mat og udledning af diverse formler

men det er da godt du ikke synes vi er nogle lallende idioter

ok det er godt

jeg fatter bare ikke studie vejleder som siger kan du ikke klare STX så kan du altid tage HTX.

De får htx til at lyde som et sted med idioter.

de ting vi laver som skiller os far STX er at vi primært laver praktiske ting i et fag som teknologi vores Fys og kem er meget besæret på forsøg og experimenter.

lige som mat er meget med teknisk mat og udledning af diverse formler

men det er da godt du ikke synes vi er nogle lallende idioter

Hvis studie vejlederne henviser dårlige elever til htx vil det jo have en indflydelse på selve skolen. Klassen klare sig jo ikke ligeså godt med dårlige elever som med gode elever. (god = god fagligt, dårlig = dårlig faglit. :)))

Men tror jeg har besluttet mig til stx. Mest pga. beliggenhed, og at der åbenbart er meget praktisk arbejde på htx og mere teoretisk arbejde på stx.

<< < 123 > >>
t