Hey Mathias,
jeg går selv på HTX, og har været under både den gamle og den nye (da jeg blev tvunget til at tage 2. år om....)
På htx slipper man f.eks. for mange dansk stile
Det var dog en ordenlig omgang sluder! Der er ingen forskel på mængden af stile, i hvert fald ikke i følge bekendtgørelsen. Hvad den enkelte lærer vælger, er individuelt!
uddrag fra STX Bekendtgørelsen:
"Det skriftlige arbejde omfatter mindre skriveøvelser, som træner elevernes delkompetencer, samt større genredefinerede opgaver, hvor eleverne i en større sammenhængende og ræsonnerende fremstilling behandler en danskfaglig tekst, et danskfagligt emne eller en danskfaglig problemstilling. Der lægges vægt på faglig vejledning i skrivefasen.
I tilrettelæggelsen af det skriftlige arbejde indgår endvidere i 1.g et forløb om skriftlighed , hvor eleverne arbejder med grundlæggende begreber og metoder af betydning for skriveproces og det færdige produkt.
Der udarbejdes i 2.g en opgave i dansk og/eller historie, jf. bilag 4."
Uddrag fra HTX bekendtgørelsen:
"Mundtlighed og skriftlighed, procesorienterede forløb, analyse og produktion integreres i arbejdet med at nå de faglige mål. Progressionen forløber i et samspil mellem systematisk tilrettelagt træning, hvor enkelte kompetencer udfordres og indarbejdes, og større integrerede opgaver, der samler det indlærte i et produkt som dokumenteres"
Du kan finde bekendtgørelserne her:
HTX
http://www.retsinfo.dk/delfin/html/b2004/0134405.htmSTX
http://www.retsinfo.dk/delfin/html/B2004/0134805.htmGrunden til jeg valgte HTX var for at slippe for en masse fag jeg ikke kan bruge til noget. Herunder Musik, Almen Sprogforståelse osv.
Min kæreste går på STX, og jeg er da ekstremt glad for at jeg ikke har mange af de fag hun har da jeg nødigt ville sidde og terpe latin igennem kun for at gøre en lærer glad da jeg ikke kan bruge det til noget i de uddannelsesplaner jeg har.
Fordelen ved de nye reformer, som du bl.a. får glæde af, er at man nu har indført et grundforløb hvorpå du lærer en masse af de samme ting, og det skulle derfor være gjort nemmere at finde frem til hvad man har lyst til og skifte over til noget andet hvis det er det man hellere vil.
Indlæg senest redigeret d. 19.01.2007 10:21 af Bruger #1330