htx?

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Nogen her der kan sige noget om hvordan htx er? Jeg har hørt at største-delen af eleverne søger til htx fordi de ikke er gode til de sproglige fag. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

22 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 13 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej.

Jeg går selv på HTX i Esbjerg.
Jeg vil ikke sige at vi er specielt dårligere til sprog, der er dog nogle stykker der er (½ incl. mig selv :P).
Grunden til jeg har valgt HTX er pga. undervisningsformen hvilken jeg langt bedre kan lide en på STX. Man slipper desuden for oldkundskab og andet.

På htx slipper man f.eks. for mange dansk stile, og man får generelt flere naturvidenskabelige fag. Derudover er der også stor fokus på ny teknologi, innovation og design. Erhvervslektioner skulle der også være på 3. år, men det afhænger vidst af hvilken studieretning du tager.

Undervisningsformen er anderledes på den måde, at man arbejder tværfagligt i mange af fagene. Derudover er der meget projektarbejde.

Htx forbereder også en på bedre vis til videregående uddannelser. Det er igen måden man arbejder på. (Tag evt. til informationsmøde for at uddybt det.)

Lærerne skal også have 2 års erhvervserfarring, før de kan arbejde på stedet. Det gør, at de ikke bare kender facit, men også ved hvad studerende skal bruge facit til.

Jeg synes stx virker mere som 3 års forlænget folkeskole. :)

Håber du kan bruge det,
Mvh. Per

well jeg ville jo sige at du skal vælge din uddannelse efter hvad du forestiller dig du vil lave når du engang er fædig med dine uddannelser. Ønsker du at blive en form for ingenør eller programmør ville jeg nok også sige at det mest passende er HTX. Vil du hellere arbejde med ledelse og økonomi hører du nok til på handelsskolen. STX vil jeg sige rammer noget bredere end de to andre uddannelser, men undervisningen er i mine øjne meget tør.

Hey Mathias,
jeg går selv på HTX, og har været under både den gamle og den nye (da jeg blev tvunget til at tage 2. år om....)

På htx slipper man f.eks. for mange dansk stile

Det var dog en ordenlig omgang sluder! Der er ingen forskel på mængden af stile, i hvert fald ikke i følge bekendtgørelsen. Hvad den enkelte lærer vælger, er individuelt! :)

uddrag fra STX Bekendtgørelsen:
"Det skriftlige arbejde omfatter mindre skriveøvelser, som træner elevernes delkompetencer, samt større genredefinerede opgaver, hvor eleverne i en større sammenhængende og ræsonnerende fremstilling behandler en danskfaglig tekst, et danskfagligt emne eller en danskfaglig problemstilling. Der lægges vægt på faglig vejledning i skrivefasen.

I tilrettelæggelsen af det skriftlige arbejde indgår endvidere i 1.g et forløb om skriftlighed , hvor eleverne arbejder med grundlæggende begreber og metoder af betydning for skriveproces og det færdige produkt.

Der udarbejdes i 2.g en opgave i dansk og/eller historie, jf. bilag 4."

Uddrag fra HTX bekendtgørelsen:
"Mundtlighed og skriftlighed, procesorienterede forløb, analyse og produktion integreres i arbejdet med at nå de faglige mål. Progressionen forløber i et samspil mellem systematisk tilrettelagt træning, hvor enkelte kompetencer udfordres og indarbejdes, og større integrerede opgaver, der samler det indlærte i et produkt som dokumenteres"

Du kan finde bekendtgørelserne her:
HTX http://www.retsinfo.dk/delfin/html/b2004/0134405.htm
STX http://www.retsinfo.dk/delfin/html/B2004/0134805.htm

Grunden til jeg valgte HTX var for at slippe for en masse fag jeg ikke kan bruge til noget. Herunder Musik, Almen Sprogforståelse osv.

Min kæreste går på STX, og jeg er da ekstremt glad for at jeg ikke har mange af de fag hun har da jeg nødigt ville sidde og terpe latin igennem kun for at gøre en lærer glad da jeg ikke kan bruge det til noget i de uddannelsesplaner jeg har.

Fordelen ved de nye reformer, som du bl.a. får glæde af, er at man nu har indført et grundforløb hvorpå du lærer en masse af de samme ting, og det skulle derfor være gjort nemmere at finde frem til hvad man har lyst til og skifte over til noget andet hvis det er det man hellere vil.

Indlæg senest redigeret d. 19.01.2007 10:21 af Bruger #1330
Okay :)
Jeg tror ikke der er nogen i min klasse der har valgt HTX for at undgå det sproglige ;) men jeg ved det jo ikke.

Jeg valgte HTX pågrund af arbejdsformen og fordi jeg godt kan lide det tekniske.

Hvis du gerne vil være programmør, er det lidt ligemeget om du tager HTX eller STX, men hvis du vil være programmør passer HTX nok bedst til dig, men du skal ikke vælge det bare fordi jeg siger det ;) Jeg synes stadig du skal tage ud og kigger på HTX og STX.

Programmering er et valgfag på 2. eller 3. år, niveauet er begynder niveau, det er lavet sådan at du kan tage det og have det uden nogensinde at have programmeret før.

Hey

Ny synes jeg det er for dårligt man vælger ikke uddannelse efter hvor mange piger der er, jeg går på HTX Mat/fys vi er så heldige vi har 9 piger, en ting kan siges om HTX piger og det er de ved hvad de vil, den bedste i klasse til mat er en pige.

til ham som sagde stx rammer bredere kan jeg kun synge

"For efter HTX er valget bare frit"
dette er et uddrag af HTX 3rd års studenter sang hehe
det er vildt vi kan komme ind over alt som kræver studenter eksamen :lol:

Så om du skal vælge HTX eller STX
der vil jeg sige hvad vil du være, og hvor seriøse skal folkene omkring dig være

HTX kan sagtens pjatte og hvis du spørg mig er der mere humor i at forklare din lærer et reaktions skema så gå ind i kemi bikse det sammen det er og så fyre det af.

desuden ungår man mobning på HTX og hos os i NYK hjælper folk hianden en fra første år kan gå hen til en fra tredje år og sige Hey jeg kan ikke lige forstå det her kan du ikke lige forklare det lidt bedre og de hjælper en

jeg har desvære kun hørt dårligt om STX but who knows du må jo selv vælge

Hilsen Magnus Emil Jensen

HTX-A06-09

Hvordan er undervisningsformen da? Jeg ved jo heller ikke hvordan den er på stx;) Ville gerne vide om det var for at have naturvidenskabelige fag, eller for at slippe fra de sproglige fag at man kom på htx?(generelt)

Hey Mathias Knudsen
Jeg går selv på HTX i skive, jeg er i gang med mit andet år. Man skal ikke vælge HTX for at ungå sproglige fag, da vi stadig har sproglige fag(ikke så meget som alm. gym). Jeg synes man skal vælge HTX, hvis man kan lide naturvidenskab og/eller IT. Vi har på HTX mange naturvidenskablige fag. Du skal have matematik A (med den nye reform) og derud over er der forskellige linier du kan vælge. Der er naturvidenskablige linier(en med kemi A, og en med fysik A) derudover er der en teknologi linie og en komunikations linie.

Arbejdes formen er meget projekt orienteret, så vi har meget projekt arbejde, både i grupper og individuelt. Det er en god ide at komme på HTX hvis du kan lide projekt orienteret arbejde. På HTX(i hvertfald i skive) foregår stort set alt på computer, det vil sige det er nok ikke et sted du skal tage hen hvis du ikke kan lide at arbejde foran en computer, du skal dog heller ikke være "nørd" for at kunne på HTX, da det ikke kræver så meget it viden at lave de ting vi gør.

Ud over de fag jeg har nævnt har vi også: dansk, biolodi, teknologi, teknologi historie. Så det hele går ikke op i tekniske ting. Jeg vil godt rette lidt i det per siger, det med at man ikke har mange dansk stile. Med den nye reform, skal man have dansk A (så du har dansk alle 3 år) og det medføre også at du skal arbejde en del med dansk, så den med mindre stile, end alm. gym den holder ikke helt.

Til sidst vil jeg bare sige at jeg synes du skulle tage til et informations møde om HTX og høre mere om hvordan det er at gå der. Du får også mulighed for at se skolen og høre lidt og fagene og arbejdsmetoder. Du kan også kigge på http://www.tekniskgymnasium.dk/ der står også mange andre ting. Har du flere spørgsmål skal du være velkommen til at stille dem, og jeg skal forsøge at svare.

Mvh
Søren

Indlæg senest redigeret d. 18.01.2007 22:01 af Bruger #7461
Da jeg skrev "På htx slipper man f.eks. for mange dansk stile", sagde jeg det kun, ud fra det jeg har hørt fra lærere på HTX. Meget muligt både de og jeg tager fejl. :|

Mere landsdækkende kan man så sige, at man ikke får lige så mange sproglige stile for, da mange på htx (efter min og læreres erfarring) ikke har noget 3. sprog. Mange studenter føler ikke, at de har brug for et 3. sprog, og derfor dropper mange det. Nogle af holdene bliver således for små til at blive oprettet.

Man skal ikke tage på htx, hvis man VIL have et 3. sprog. (Det er hvad jeg har fået at vide :D)

Indlæg senest redigeret d. 19.01.2007 11:14 af Bruger #8862
<< < 123 > >>
t