Hej Allan,
Ikke meget man hører til dig for tiden? Oh well, jeg er ikke overrasket over at det var i en browserdiskussion at vi igen skulle mødes
>Selvfølgelig ville MS gerne have monopol på browsermarkedet, så kunne de jo fx nedlægge IEs udviklingsafdeling -- igen. ;-)
Tjah, som udgangspunkt en plat kommentar, men du har jo ret i at det er billigere for dem at opretholde en stor markedsandel uden at røre en finger og bruge de mange udviklere til noget andet, så...
>Det er muligt at MS ikke direkte har tjent en øre på IE -- men indirekte må de have tjent en masse. Det er ikke uden grund, at Google vil betale op til 1 dollar pr. ny FF-installation (via deres adwords program), i hvilken deres søgemaskine jo er den defaulte. Der er masser af penge at hente i reklamer og skidt.
Naturligvis er Google interesseret i at endnu flere bruger Google, men $1 er jo heller ikke ligefrem den store udgift, og for at være helt ærlig så skulle det ikke undre mig hvis det også glædede dem at se MS tabe markedsandele til Firefox, og at X antal cents af den dollar er ren provokation
>Desuden kan jeg fint forestille mig, at man en del steder har valgt at købe Windows, fremfor andre styresystemer, hovedsageligt bare for at kunne bruge IE.
Øh, enten misforstår jeg dig, eller også så synes jeg virkelig du er ude på tynd is. IE har vel da aldrig været en "killerapp", der har trukket folk om bord på Windows? Påstår du at folk skulle have valgt Windows frem for fx Linux med IE som den primære begrundelse? Sorry, men det lyder som det rene vrøvl for mig, så jeg håber næsten at det bare er mig der misforstår dig
>Men mere on topic, så er jeg dog ikke udelt begejstret for at folk opgraderer fra IE6 til IE7. Ikke at 7'eren ikke er langt bedre end forgængeren, på mange forskellige måder, men når det kommer til W3C standarderne, har den bare stadigvæk alt for mange problemer -- deriblandt nogle helt nye. Og eftersom det nok vil vare længe inden IE6 mere eller mindre forsvinder fra markedet, betyder det at udviklere nu skal tage hensyn til endnu en populær browser, der har alt for mange problemer...
Af de sites jeg har lavet, rettet imod IE 6 og FF, havde kun ét af dem et mindre problem med IE 7, hvilket kunne fixes ved at ændre lidt på et IE hack. Jeg ved ikke hvilke store problemer du mener IE 7 har, og selv hvis du nævner dem, kunne jeg forestille mig at vi var uenige i hvor alvorlige de var, men som jeg, en udvikler, ser det, så bringer IE 7 ikke de store problemer på banen, tværtimod.
>Jeg så hellere MS havde ventet med at udsende IE7, indtil den var ved at være på højde med konkurrenterne.
Igen, det kan man jo så diskutere om den er, men MS er et rigtigt firma i den rigtige verden, og at blive ved med at udsætte et produkt er sjældent specielt populært (bare se Vista), specielt når de ting folk skal vente på i virkeligheden kun berører et meget begrænset antal mennesker (udviklerne).
Mvh.
Kasper (TSW)