target til include

Tags:    php

hej allesammen
jeg er stadig ved at lave min hjemmeside men har fået et lille problem... eller, har lavet alle siderne om til php og brugt include til at få "top.php" og "menu.php" ind... jeg synes dog det går lidt for langsomt og vil derfor gerne lave et slags "frame" til "main" (altså der selve indholdet skal være)...
kan det lade sig gøre ved at give "includen" med main et "name" (eller "id"?) og lave alle menuens links target til "main"... og hvordan vil include-koden så se ud?
på forhånd tak

siden er http://www.onlineting.frac.dk/forside.php

10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg ville foresl han lavede sine links om så de sendte et pageid med i linket til index php.
Index.php skulle så ligne hans side og main blev så includet afhængig af pageid.
Fold kodeboks ind/udKode 

links ville så være index.php?p=home og index.php?p=arca

så skulle du selvfølgelig omkode dine sider til kun at indeholde det der skal være i main. Og i stedet for en switch kunne du gemme stien til hver sides main i en database tabel så var du fri for at opdatere koden i index filen for at ligge nye sider til og skulle bare ligge en row i tabellen.
Hvis du gjorde med en tabel ville jeg foreslå at bruge et autoincrementerende tal som page id.

Jeg tror desværre ikke det kan lade sig gøre. Har aldrig brugt det, men hvorfor vil du have frame når du alligevel includer? Så ville jeg bare benytte en iframe og loade siden ind der og så include menu'en og top.

Måske: height="100%"

Men iframe sutter, hvis det var mig ville jeg include alle siderne...

sådan prøvede jeg også at lave det, men kunne jeg ikke få "iframen" til "selv at bestemme" højden... den ville hele tiden være en fast højde, hvilket jeg ikke ville ha den sku' være...

Han kunne også gøre som mig.... helt undgå frames bygge siderne op med ren css, men det var en mulighed for ham jeg gav

Måske: height="100%"

Men iframe sutter, hvis det var mig ville jeg include alle siderne...

det prøvede jeg også, men så blev det bare 100% af browservinduet :|

jeg ville foresl han lavede sine links om så de sendte et pageid med i linket til index php.
Index.php skulle så ligne hans side og main blev så includet afhængig af pageid.
Fold kodeboks ind/udKode 

så skulle du selvfølgelig omkode dine sider til kun at indeholde det der skal være i main. Og i stedet for en switch kunne du gemme stien til hver sides main i en database tabel så var du fri for at opdatere koden i index filen for at ligge nye sider til og skulle bare ligge en row i tabellen.
Hvis du gjorde med en tabel ville jeg foreslå at bruge et autoincrementerende tal som page id.

... det lyder som noget med MySQL ? hehe, har aldrig lært at bruge det og de gange jeg har prøvet er det aldrig lykkes :P
men jeg ka da lige prøve uden MySQL først og se om det bliver for besværligt :)

Fold kodeboks ind/udKode 

... hvad vil fordelen være ved dette forslag? idéen var egentlig at slippe for at loade hele siden hver gang man trykker på noget, men det gør man da også her? det virker i hvert fald ikke til at blive hurtigere...
men ellers tak for hjælpen :)

nå det var det der var ideen :), så kan det kun laves med frames eller måske AJAX såvidt jeg ved :), du skal jo regne med at alt php kode er væk når din browser får siden.

okay, men tak alligevel :D

t