do-while løkken i bertel branders guide..

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hey udvikleren.dk, jeg har et problem med min codeblocks v1.0

Jeg sad og læste Bertel Branders guide om c++, og da jeg kom til afsnit 9 skulle man lære om do-while løkken, men min compiler skriver der er fejl i
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor ligger fejlen? Min compiler meddeler følgende:

Linje 2: expected unqualifyed-id before "do"
linje 2: expected "," or ";" before "do"
linje 7: expected unqualifyed-id before "while"
linje 7: expected "," or ";" before "while"
linje 7: no newline at the end of file

Hvad sker der?

På forhånd tak for hjælpen!

Forklaringen er at efter cin >> tal; sidder der et "linieskift", dvs enter-tasten i keyboard bufferen.

Den første std::cin.get() fjerner den, den næste venter på at du trykker på enter igen.

Senere i guiden kommer der en bedre måde at læse tal på som ikke efterlader linieskift i keyboard bufferen.

okay, tusind tak!

hmm, er der nogen speciel forklaring?

Ja. Når du starter programmet, starter windows' kommandoprompt også. Den udfører så programmet, og når den har skrevet den sidste besked, lukker den sig selv igen. Medmindre du tilføjer det som Bertel sagde, hvilket vil kræve at du skal lave et ENTER før den lukker sig selv ned.

Hvis du tilgår programmet via prompten, vil problemet ikke opstå

Jeg ville nok vælge at bruge en while løkke på nedenstående form i stedet. Grunden til dette er at der kan komme til at stå rigtig meget logik indenfor en while løkke og det er derfor nemmere at se på hvilken betingelse man går ind i løkken. (men smag og behag)

while ( expr )
{

}

Hth

Indlæg senest redigeret d. 13.01.2007 13:31 af Bruger #10448
jess: Nu er jeg jo fuldstændigt nybegynder, så blir nød til at forsøge mig frem med de forskellige ting, men som du selv siger.. smag og behag :)

Nogle der ved om der er en form for skole man kan gå i, og lære c++ ?

Nogle der ved om der er en form for skole man kan gå i, og lære c++ ?

Jeg kan anbefale bogen:

Thinking in C++
af Bruce Eckel
ISBN 0-13-979809-9

Derudover er jeg ved at forberede et kursus i generel/basal programmering (som nok bliver ved FOF). Det er dog med udgangspunkt i Java, men syntax'en er stortset ens i de to sprog. (dvs. der forekommer variationer) Kontrolstrukturerne er for eksempel ens i både C++ og Java.

Hth

Indlæg senest redigeret d. 20.01.2007 14:40 af Bruger #10448
<< < 12 > >>
t