ASP.NET eller ASP?

Tags:    asp.net

hejsa allesammen.

jeg har før leget lidt med Php, men blev aldrig rigtig til noget.

Så prøvede lidt ASP, men sidder lidt og tænker, hvorfor ASP når ASP.NET er nyere og bedre ?!

så ville lige høre, kan det betale sig at forsøge at komme i gang med ASP.NET?

vil ikke sige jeg er vild programør i noget programerings sprog overhovedet.

Så vil det kunne betale sig at prøve ASP.NET?

kan i komme med nogen projecter som er lavet i ASP.NET, så jeg kan få min et billede af hvad man kan udrette med sproget? :)

MvH Bjoler

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Siden her er lavet i ASP.Net, så det giver da et rimeligt billede af hvad man kan ;). Jeg har ikke selv rodet med denne teknologi, men taget i betragtning at ASP efterhånden er lidt forældet ville jeg uden tvivl vælge ASP.Net frem for den gammeldags ASP.

Du skal først og fremmest have:
Visual Web Developer Express (gratis):
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

I den er der faktisk alt hvad du skal bruge (Webserver er indbygget (men dog kun henvendt til test og til selve udviklings processen)).

Du skal også vælge om du vil kode siden i C# eller Visual Basic. Visual Basic er mest henvendt til dem som tidligere har kodet ASP, og C# er nok nemmest for Java/PHP udviklere.

Så kan du jo starte med at kigge på nogle af tutorialsne herinde.

Vil også anbefale dig at væbne dig med tålmodighed, da ASP.Net i de flestes øjne er sværre end PHP og ASP.

Indlæg senest redigeret d. 11.01.2007 15:27 af Bruger #6891
Okay, ja det må siges det siger lidt :)

Ved du noget om hvordan man kommer i gang? altså skal man ha et eller andet? :)

Okay, jeg takker for hjælpen, hvordan giver jeg point?:)

I bunden af denne side er der nogle felter hvor du kan indtaste hvor mange points, dem der har svaret skal have.

Jeg synes ikke helt man kan sammenligne ASP og ASP.NET. Altså naturligvis er ASP.NET tiltænkt som en efterfølger, men nogle ting er altså stadig bedre at lave i ASP efter min mening.

Hvorvidt du skal vælge det ene eller det andet, kommer an på om du vil lære at programmere eller om du vil lære at lave hjemmesider. Hvis det er fordi du gerne vil lære at programmere, vil jeg ikke anbefale dig at starte med ASP.NET, da der er mange elementer deri, der ikke decideret har noget med programmeringsteknikker at gøre, men mere omhandler hjemmesider, design osv. Hvis det dog er fordi du vil i gang med hjemmesider, er ASP.NET dog et ganske udmærket valg (hvilket PHP forøvrigt også er, men jeg ser ikke disse som to alternativer til samme type opgave; de har også hver deres forcer).

Jeg har programmeret både ASP/PHP/ASP.NET, og jeg syntes at ASP.NET er overlegen på næsten alle områder, men noget som jeg syntes ASP.Net virkeligt viser sin styrke er ved at man kan kopiere sine koder direkte over i en application, og så virker de næsten 100%. Kunne man selvfølgeligt også lidt med ASP og Visual Basic, men ikke i samme grad som med .Net.

Den eneste fordel ved ASP fremfor ASP.net, som jeg kan komme på er at det tager lidt længere tid at lave små simple ting i ASP.NET.

Men igen er det meget med smag og behag :]

Indlæg senest redigeret d. 15.01.2007 16:35 af Bruger #6891
Hej Dan

Som de øvrige skriver, bør du uden tvivl kigge på ASP.NET fremfor ASP.

Du kan finde masser af inspiration og guides på http://www.asp.net - nok specielt her: http://www.asp.net/getstarted/default.aspx?tabid=61.

Happy coding!

t