Gemme formateret tekst i DB

Tags:    c++

Jeg har spurgt om dette på et andet forum uden held, så nu får I også lige muligheden for at komme med forslag her :)

Jeg bruger Borland C++ Builder 6 på WinXP platform og MySQL server 5.0

I min applikation har jeg et stort felt (lige nu en TRichEdit, men kunne også være en TMemo eller andet) som folk kan skrive tekst i.
Jeg ville gerne at brugerne har mulighed for at lave noget af teksten fed, understrege, farve, italic etc...
Jeg kan godt få teksten til at blive f.eks. fed og italic, men jeg kan ikke slå kun en af delene fra igen så man f.eks. fortsætter med at skrive italic.
Og endelig den mest kritiske del. Hvordan gemmer jeg formateringen i min database? Lige nu sætter den bare teksten ind i DB'en og så er alt formatering selvfølgelig forsvundet når den hentes frem igen.

Nogen der har nogle gode idéer?

På forhånd tak
Jesper

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal gemme dine data i et LOB (Large Object Binary) felt. I MySql, der er en felttype, der hedder "blob". Du skal bruge denne type. På Oracle og SQL Server kan feltet indeholde op til 2 Gb, men jeg kender ikke den præcise størrelse for MySql.

Fold kodeboks ind/udKode 

På grund af feltet kan indeholde så store data, så skal du være opmærksom på at data typisk skal streames til feltet. I C++ bliver det typisk pakket ind i et SafeArray som bliver gemt i databasen. I kode snippet'en ovenover ser du et eksempel på hvordan data hentes fra et LOB felt i C++ ved anvendelse af ADO.

Hth

Indlæg senest redigeret d. 10.01.2007 18:48 af Bruger #10448
Tak for forsøget Jess, men jeg fandt ud af at bruge et TDBRichEdit i stedet samt en DBNavigator... tror det er et bedre bud.

Undskyld ulejligheden
Jesper

t